Stoppet opp etter åtte år med vekst

Publisert: 05.08.2019
Stoppet opp etter åtte år med vekst
Administrerende direktør og eier i Norrøna, Jørgen Jørgensen.

Norrøna ble i fjor innhentet av tøffe tider for bransjen og store forsinkelser, noe som preget resultatet.

Etter mange år med god vekst, går resultatet etter skatt tilbake med 24 prosent, til 61,6 millioner kroner, for Arktis Holding som er konsernet som inneholder alle Norrønas virksomheter.

Etter topplinjevekst åtte år på rad, minker omsetningen fra 635 millioner kroner i 2017 til 630 millioner kroner i 2018.
«Vi er ikke fornøyd med at vi ikke klarer å oppnå vekst i fjor, sier administrerende direktør og eier Jørgen Jørgensen til E24.»

Forsinkelser tynget

Norrøna-sjefen sier forsinkelser i leveringen av nye produkter har vært en stor utfordring og hovedårsaken til at resultatet gikk så mye tilbake.
Forsinkelsene gjorde at en del butikker kansellerte ordre, eller at de ble levert i 2019 istedenfor 2018, og gjorde at kjeden tapte mye salg.
«Forsinkelsene påvirket alle våre salgskanaler. Med riktig levering så ville vi hatt vekst i 2018. Produktene solgte godt når de kom i butikkene, sier Jørgensen til E24.»
I tillegg til forsinkelsene påvirket også en sterk dollar konsernet, samt store investeringer i produksjon, effektivitet og teknologi for å kunne gå en usikker retail-fremtid i møte.
Jørgensen tror effektene av investeringene blir mer synlige i 2020 enn i 2019. Han uttaler at selskapet er solid og at de derfor kan gjøre de investeringen som trengs.
Egenkapitalen i konsernet økte med 40 millioner til 372 millioner kroner i fjor.

Justerer målsettingen

Norrøna-sjefen sier det er ekstremt viktig for dem at klærne selges i kanaler hvor kompetansen og kvaliteten er høy, og om disse kanalene ikke finnes, så får milliardmilepælen la vente på seg.
Samtidig mener Jørgensen at selskapet ligger an til en god vekst i 2019 mot 2018.
Jobber med færre butikker
Norrøna har nå 25 butikker spredt på Norge, Sverige, Frankrike og Sveits.
I 2019 har selskapet også åpnet sin første butikk i USA, i ski- og friluftsstaten Colorado.
«Vi kommer også til å åpne en stor butikk i New York, i området Soho ved siden av noen av verdens mest kjente varemerker i oktober eller november» forteller Jørgensen til E24.
Planen videre er å bygge ut fem egne butikker i året, de fleste i utlandet, til tross for at netthandelen tar en stadig større del av markedet.
Denne utbyggingen og mer netthandel har ført til at antallet eksterne butikker de jobber med har gått ned med 10 prosent.
«Det er liten tvil om at det markedet vi jobber i er inne i en periode med disrupsjon, ekstrem konkurranse og press på marginer for alle. Vi har som konsekvens av dette valgt å jobbe tettere med færre butikker. Dette påvirker også salget negativt på kort sikt, men vi tror det er den eneste vei for oss å gå fremover, forteller Jørgensen.»