BUTIKK: Norrøna har klart å bite seg fast på den populære skidestinasjonen Chamonix i Frankrike.
Det familieeide selskapet som er kjent for fargerike og bestandige klær og ryggsekker for røft friluftsliv har holdt det gående siden 1929. Alt de foretar seg gjøres under samme tak på Lysaker i Bærum kommune.
Selskapet har aldri hentet inn penger fra utenforstående investorer. De har konsekvent brukt penger de selv har tjent.
Bikker 600 mill.
I fjor omsatte de for knapt 600 millioner kroner, mens det i år ligger an til at de bikker 600 millioners-grensen. De fysiske butikkene omsatte for 145 millioner kroner i fjor.
Deres uttalte mål for 2020 er en omsetning på 1,2 milliarder kroner. For å oppnå det målet må de se utenfor Norges grenser.
Hub-satsing
– Det norske markedet er mettet. Vi tør ikke å bli større. Vi må ut. Vi er sårbare i bare et marked, så vi må spre risikoen i flere markeder med tanke på konjunktursvingninger, sa Espen Falck Engelstad, direktør i Norrøna Retail, under frokostseminaret «Sats internasjonalt» som ble arrangert av Virke e-Handel og eHandelforum.
De er ærlige på at de ikke er store og sterke nok til å legge seg hele land, så de har en plan om å etablere seg i tre forskjellige hub-formater. Regioner, byer og fjellsteder - da først og fremst i Europa.
Deres første "mountain-hub" ble etablert i franske Chamonix, en av Europas mest populære skidestinasjoner, hvor både hobby-alpinister og frikjørere mesker seg i snøen. Fellesnevneren, uansett kategori, er bekledning og utstyr.
-Vi er store i Norge, mens vi er en liten, leken underdog i den store verden, sier Engelstad.
Gjengitt med tillatelse fra netthandel.no
Tilbake