Norden er langt fremme på netthandel i forhold til folketall, og det skyldes at området har svært høy internettpenetrasjon, og mange nordboere handler også fra utenlandske nettsider. Færre enn det europeiske gjennomsnittet handler dog fra smartphone eller nettbrett.
Beboere i de nordiske landene handler mest klær og sko, og veksten i denne kategorien er på 10 prosentpoeng i forhold til 2015, viser tallene videre. Også sports- og fritidskategorien vokser i forhold til e-handel. Den eneste kateagorien som ikke øker er filmer og DVD.
Handler mest fra Storbritannia
Den totale summen for internetthandel i Norden beløper seg til 12,2 milliarder Euro i fjor. Andelen som handler fra utlandet er på hele 73 prosent, og det er mest populært å handle i britiske, amerikanske, kinesiske, tyske og svenske nettbutikker, skal vi tro PostNords tall. Innbyggerne i Norge, Sverige og Finland setter leveransekostnader øverst på listen over det som er viktigst når man handler på nett. De to andre viktigste årsakene som oppgis er å kunne velge selv hvor leveransen skjer, og at man på kjøpstidspunktet vet hvilken dag og tid varen leveres.
189 milliarder i Europa
Totalt er 12 europeiske land med i undersøkelsen. I alt 253 millioner forbrukere i disse landene er blitt spurt om internetthandel det siste året. Europeerne har handlet på nettet til en verdi av 189 milliarder Euro, noe som er ni milliarder mer enn under foregående år.