KRAFTIG DIGITAL ØKNING: Nike opplever en kraftig økning av salget på nike.com og på ulike nike-app’er. Snart lanseres SNKRS i Europa og da vil salget ta ytterligere av.

KRAFTIG DIGITAL ØKNING: Nike opplever en kraftig økning av salget på nike.com og på ulike nike-app’er. Snart lanseres SNKRS i Europa og da vil salget ta ytterligere av.

Nikes digitale omsetning når nye høyder

Nikes omsetning fra egen nettbutikk og app’er nådde nye rekorder sist finansår, som ble avsluttet i mai. Nå varsler Nike økt fokus på digital satsing.

Nikes omsetning ut fra egen nettbutikk og ulike app’er passerte to milliarder dollar sist finansår, viser tall som Sporting Goods Intelligence (SGI) refererer til. Finansåret ble avsluttet i mai i år. Ifølge styreleder og adm. dir. i Nike-gruppen har online-salget nesten doblet seg de to siste årene, og det er forventet å øke kraftig de neste årene ettersom Nike utøker sin netthandel og app’er med Nike+ og SNKRS i både Vest-Europa, Stor-Kina og Japan. Nike har som kjent framskyndet sitt arbeid med økt fokus på direkte kontakt sine forbrukere, og da står den digitale satsingen helt sentralt. I USA har man blant annet lansert et pilotprosjekt for å selge et begrenset antall av sko, bekledning og tilbehør direkte på Amazon. Dette gjøres for å ha kontroll med en begrenset segmentering av salgene sine. Nike har satt i verk en rekke tiltak som skal framskynde nett- og app-salget verden over.

Generer mer kroner
Tallene viser at Nike som merkevare allerede har 28,2 prosent av sin omsetning fra «direkte-til-forbruker»-salg. Økningen var ifølge SGI på 30 sist finansår. Det som kan virke oppsiktsvekkende er at Nike som merkevare opplever at app-brukere bruker tre ganger så mye enn forbrukere som handler på nike.com. Nike opplyser at i fjerde kvartal sist finansår, så var hele trefiredeler av forbrukerne på nike.com app-brukere. Det ble 25 prosent flere app-brukere i løpet av kvartalet.

Det blir også opplyst fra Nike at de som handler Nike-produkter på digitale kanaler, genererer nær dobbelt så mye salg og en klart høyere margin på hver transaksjon enn andre salgskanaler.

Gode tall for siste finansår
I forbindelse med presentasjonen av disse tallene, kunne Nike-gruppen avsløre at internasjonalt salg for fjerde kvartal økte med 5 prosent til 8,677 millioner dollar. Enda viktigere er at Nike-gruppens totale omsetning for siste 12 måneder økte med 6 prosent til 34,350 millioner dollar. Økningen skyldes først og fremst et særdeles godt salg av sportsbekledning (17 prosent økning) og løp (opp 8 prosent). I andre segmenter tapte Nike imidlertid noe marked, og noe overraskende gikk trening for damer ned med 4 prosent.  Også fotball og basketball gikk noe ned.
Nike som merkevare totalt sett økte omsetning i alle geografiske områder sist finansår, og i Europa var økningen på 11 prosent.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy