Nikes omsetning ut fra egen nettbutikk og ulike app’er passerte to milliarder dollar sist finansår, viser tall som Sporting Goods Intelligence (SGI) refererer til. Finansåret ble avsluttet i mai i år. Ifølge styreleder og adm. dir. i Nike-gruppen har online-salget nesten doblet seg de to siste årene, og det er forventet å øke kraftig de neste årene ettersom Nike utøker sin netthandel og app’er med Nike+ og SNKRS i både Vest-Europa, Stor-Kina og Japan. Nike har som kjent framskyndet sitt arbeid med økt fokus på direkte kontakt sine forbrukere, og da står den digitale satsingen helt sentralt. I USA har man blant annet lansert et pilotprosjekt for å selge et begrenset antall av sko, bekledning og tilbehør direkte på Amazon. Dette gjøres for å ha kontroll med en begrenset segmentering av salgene sine. Nike har satt i verk en rekke tiltak som skal framskynde nett- og app-salget verden over.
Generer mer kroner
Tallene viser at Nike som merkevare allerede har 28,2 prosent av sin omsetning fra «direkte-til-forbruker»-salg. Økningen var ifølge SGI på 30 sist finansår. Det som kan virke oppsiktsvekkende er at Nike som merkevare opplever at app-brukere bruker tre ganger så mye enn forbrukere som handler på nike.com. Nike opplyser at i fjerde kvartal sist finansår, så var hele trefiredeler av forbrukerne på nike.com app-brukere. Det ble 25 prosent flere app-brukere i løpet av kvartalet.
Det blir også opplyst fra Nike at de som handler Nike-produkter på digitale kanaler, genererer nær dobbelt så mye salg og en klart høyere margin på hver transaksjon enn andre salgskanaler.
Gode tall for siste finansår
I forbindelse med presentasjonen av disse tallene, kunne Nike-gruppen avsløre at internasjonalt salg for fjerde kvartal økte med 5 prosent til 8,677 millioner dollar. Enda viktigere er at Nike-gruppens totale omsetning for siste 12 måneder økte med 6 prosent til 34,350 millioner dollar. Økningen skyldes først og fremst et særdeles godt salg av sportsbekledning (17 prosent økning) og løp (opp 8 prosent). I andre segmenter tapte Nike imidlertid noe marked, og noe overraskende gikk trening for damer ned med 4 prosent. Også fotball og basketball gikk noe ned.
Nike som merkevare totalt sett økte omsetning i alle geografiske områder sist finansår, og i Europa var økningen på 11 prosent.