NY STRATEGI: Nike-sjef Mark Parker opplyser at Nike kommer til å jobbe tettere med 40 utvalgte forhandler-partnere på skosiden.

NY STRATEGI: Nike-sjef Mark Parker opplyser at Nike kommer til å jobbe tettere med 40 utvalgte forhandler-partnere på skosiden.

Nike vil ha fokus på 40 forhandler-partnere

Nike ryster internasjonal sko- og sportsbransje når de nå kun vil jobbe med 40 nøkkel-samarbeidspartnere på skosiden.

Det var i forrige uke at Nike-sjef Mark Parker annonserte at den amerikanske merkevaren vil ha fokus på kun 40 forhandler-partnere. I dag har swooshen om lag 30.000 forhandlere med 110.000 salgsdører. Nike-sjefen understreket at satsingen på de 40 nøkkel-partnerne ikke nødvendigvis medfører at Nike-sko blir borte fra de andre utsalgsstedene, men at i framtiden vil fokuset være hos de 40 nøkkel-partnerne. En av disse er Foot Locker, men Nike har ikke frigitt listen over de øvrige fokus-partnerne.

Det er svært mange som tolker dette som om at Nike ønsker mer kontroll over egen merkevare, en ikke ukjent ting som rører seg i internasjonal sportsbransje for tiden.

Mer forbruker-rettet
Endringene kommer som følge av at Nike prioriterer sitt salg direkte til forbuker gjennom sine websider, app’er og Nikes egne utsalgssteder, i tillegg til de 40 utvalgte forhandler-partnerne. Kriteriet for å bli en av de 40 er at de er villige til å skape et unikt Nike-område i butikkene sine, og at utsalgsstedene skal ha spesialiserte Nike-ansatte som skal bistå i salg. Parker understreket samtidig at Nike skal vokse i årene i som kommer, og prioriteringer er helt nødvendig for å få ønsket vekst, og at man derfor går inn for denne ordningen med fokus på enkelte forhandler-aktører. Han understreket også at Nike er på track for å kunne nå sitt mål om 50 milliarder dollar i omsetning i 2022. Dette var et mål som ble satt i 2015.

Sko-innovasjoner viktig for framtiden
Parker la til at 50 prosent av veksten vil komme fra innovasjoner på skofronten, og nevnte FlyKnit og VaporMax, som eksempler. Han sa også at «digitale inntekter» vil vokse fra 15 til 30 prosent av selskapets totale salg. I tillegg sa han at tre firedeler av veksten vil komme utenfor USA.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy