Nike starter abonnementstjeneste med barnesko

Publisert: 13.08.2019 Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Nike starter abonnementstjeneste med barnesko

Denne nye klubb-baserte abonnementstjenesten for barn har fått navnet Nike Adventure Club. Dette er bare starten på flere nye tjenester som er på vei, røper selskapet.

Tjenesten tilbyr foreldre en mulighet til å bestille sko for sine barn i alderen 2 til 10 år. Abonnementet er på enten kvartalsvis, annenhver måned eller på månedlig basis, for henholdsvis 20, 30 eller 50 dollar.

De som velger månedsabonnement, får 10 dollar avslag per par for en gjennomsnitts barnesko som koster ca. 60 dollar i butikk.

Satser på de yngste

Lanseringen nå i august faller sammen med skolestart for mange. Nike har hatt suksess med satsingen på barn, og segmentet er blitt en av de raskest voksende kategoriene på Nike.com med en valutanøytral inntektsøkning på ca. 11 prosent.

Bygger merkevarekjennskap

Flere andre amerikanske merker som Urban Outfitters og American Eagle, tester abonnements modeller og ser dette som en ny kilde til gjentakende inntekter og en måte å samle mer lojale kunder på.
«Noe av det Andy Campion, administrerende direktør i NIKE, er spesielt begeistret for er at vi nå bygger relasjoner med barn fra de er 2 år gamle,» sier Dave Cobban, daglig leder i Nike Adventure Club til cnbc. «Forhåpentligvis bygger det en god relasjon til merkevaren.»

Egne fordeler

Boksene som kommer fra Nike Adventure Club, vil inneholde litt mer enn bare sko. Hver boks vil ha barnets navn på utsiden og vil inkludere en aktivitetskalender, klistremerker og en ekstra gave som for eksempel en tøypose. De har også laget et eget nettsted for Nike Adventure Club medlemmer der man kan finne ulike aktiviteter og selvfølgelig plukke skoene man vil ha. Gjennom klubben vil man kunne velge mellom 100 forskjellige typer sko, inkludert de fra Converse.

Egen returordning

For å sikre at man får riktig størrelse så raskt som mulig, vil Adventure Club gi mulighet til å velge en nye sko før returen er mottatt av Nike.
«Det er helt avgjørende for oss å sørge for at ungene går med sko i korrekt størrelse», sier Cobban.
Om og eventuelt når denne tjenesten blir tilgjengelig i Norge, sier ikke selskapet noe om per i dag.