Nike slutter å selge varer gjennom Amazon

Publisert: 17.11.2019 Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Nike slutter å selge varer gjennom Amazon
PÅ EGNE BEN. Nike avslutter samarbeidet med Amazon. Nå er det DTC som gjelder.

Nikes beslutning om å slutte å selge varer til Amazon er bare "toppen av isfjellet" av merkevarer som velger å gå direkte til forbrukerne, sa Tim Armstrong, på CNBC fredag.

Nikes beslutning om å slutte og selge varer til Amazon er starten på en voksende trend der merkevarer velger å selge direkte til forbrukerne, sier Tim Armstrong, ex-CEO av AOL. Nike bekreftet denne uken at deres pilot program, som gikk ut på å selge et begrenset produktsortiment til Amazon i bytte for bedre merkevarebeskyttelse på nettstedet, er avsluttet.

Hvis merkevarer har muligheten til å selge direkte, kommer de til å selge direkte, sier Armstrong, tidligere administrerende direktør i AOL og ex-Google Ad Chief. Den største frykten for de fleste merkevarer i samarbeide med Amazon, er faren for å miste kontroll over hvordan de er representert på nettstedet.

Tidligere denne uken bekreftet Nike at et pilotprogram de lansert i 2017 er avsluttet. Programmet gikk ut på å selge et begrenset produktsortiment til Amazon, i bytte for strengere overvåking av Nike-merkevaren på plattformen.
Nike sier selskapet har skiftet fokus i sin direkte-til-forbruker virksomhet, som bringer inn ca. 30 prosent av det årlige salget. I sitt siste regnskapsår utgjorde Nikes direkte-til-forbruker salg 11 800 000 000 dollar.

-Flyttingen viser oss at sterke merkevarer innser at trafikken drevet til deres eget nettsted (for eksempel NIKE.com) er selvdrevet, mer lønnsomt, og faktisk styrker merkevaren. Mens trafikken og inntektene drevet fra Amazon.com er mindre lønnsomme, og styrker heller ikke merkevaren i samme grad, ifølge analytiker Randy Konik, fra Jefferies.

Avslutter salget på Amazon, men dobler på Tmall

Nike ha valgt å avslutte sitt partnerskap med Amazon, men avtaler med lokale nettbutikker er helt avgjørende for å nå ut med merkevarer i Kina.

Bare en dag før Nike annonserte at det ikke lenger vil selge direkte på Amazon, solgte merket varer for over 1 000 000 000 CNY (142 000 000 USD) under Tmalls nettshopping-extravaganza, Singles Day. I løpet av ett minutt og 45 sekunder hadde Nike solgt for de første hundre millioner CNY. Merkevaren økte sortimentet i opptakten til Singles Day med 23 prosent fra året før og kunne tilby over 2200 unike produkter.