Nike har satt seg hårete mål for sitt holdbarhetsarbeidet i årene som kommer, samtidig som den amerikanske swooshen i flere år nå har jobbet for å bli bedre på miljø.
Blant de tingene som trekkes fram i rapporten er følgende:
-I 2015 ble det sendt ut mer enn en milliard enheter og inntektene har økt med 52 prosent fra 2011 til 2015. Samtidig har karbo-utslippene gått ned med 18 prosent pr enhet.
-Det har vært enn reduksjon i vannforbruk på 18 prosent pr produkt innen bekledning, mens det har vært en nedgang på hele 43 prosent i vannforbruk pr enhet ved produksjon av sko. Målet var 15 prosent.
-Nike jobber nå med færre og bedre fabrikker enn tidligere. 88 prosent av fabrikkene har blitt så gode at de har fått «bronsestatus» i Nikes egen holdbarhetsindeks. Målet er at alle fabrikkene i løpet av 2020 skal få en slik status. Det er også gode og positive tall for produktsholdbarheten, ifølge Nikes egne standarder.
Målene fram mot 2020 er ikke snaue for den amerikanske merkevaren. Holdbarhetsmålene er tuftet på tre strategiske mål: Det ene er å minimalisere selskapets miljøavtrykk. Dette innebærer at Nike fortsatt skal jobbe iherdig med å gjøre flere produkter 100 prosent resirkulerbare. Nike har allerede inkorporert resirkulert materiale i 71 prosent av skoene og bekledningen de produserer.
Les mer i nyeste utgaven av SPORT – nr 4 – som er ute i disse dager.