HÅRETE MÅL: Nike jobber kontinuerlig med å bli bedre på holdbarhet, og særlig i forbindelse med sko-produksjon har man sett gode resultater for å minke Nikes miljømessige fotavtrykk.

HÅRETE MÅL: Nike jobber kontinuerlig med å bli bedre på holdbarhet, og særlig i forbindelse med sko-produksjon har man sett gode resultater for å minke Nikes miljømessige fotavtrykk.

Nike med hårete holdbarhetsmål mot 2020

- Vi har satt som mål å doble omsetningen, men samtidig halvere vår påvirkning på miljøet. Det sier Nikes holdbarhetsansvarlig, Hannah Jones. Nike la nylig fram sin holdbarhetsrapport for 2014/15.

Nike har satt seg hårete mål for sitt holdbarhetsarbeidet i årene som kommer, samtidig som den amerikanske swooshen i flere år nå har jobbet for å bli bedre på miljø.

 

Dette er gjort

Blant de tingene som trekkes fram i rapporten er følgende:

-I 2015 ble det sendt ut mer enn en milliard enheter og inntektene har økt med 52 prosent fra 2011 til 2015. Samtidig har karbo-utslippene gått ned med 18 prosent pr enhet.

-Det har vært enn reduksjon i vannforbruk på 18 prosent pr produkt innen bekledning, mens det har vært en nedgang på hele 43 prosent i vannforbruk pr enhet ved produksjon av sko. Målet var 15 prosent.

-Nike jobber nå med færre og bedre fabrikker enn tidligere. 88 prosent av fabrikkene har blitt så gode at de har fått «bronsestatus» i Nikes egen holdbarhetsindeks. Målet er at alle fabrikkene i løpet av 2020 skal få en slik status. Det er også gode og positive tall for produktsholdbarheten, ifølge Nikes egne standarder.

 

Tøffe 2020-mål

Målene fram mot 2020 er ikke snaue for den amerikanske merkevaren. Holdbarhetsmålene er tuftet på tre strategiske mål: Det ene er å minimalisere selskapets miljøavtrykk. Dette innebærer at Nike fortsatt skal jobbe iherdig med å gjøre flere produkter 100 prosent resirkulerbare. Nike har allerede inkorporert resirkulert materiale i 71 prosent av skoene og bekledningen de produserer.

 

Les mer i nyeste utgaven av SPORT – nr 4 – som er ute i disse dager.

 

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer