UTFORDRINGER: Nike-sjef Mark Parker innrømmer at digitalhandel er en utfordring for Nike, men at det samtidig byr på nye muligheter. Nike-aksjen faller sterkt.

UTFORDRINGER: Nike-sjef Mark Parker innrømmer at digitalhandel er en utfordring for Nike, men at det samtidig byr på nye muligheter. Nike-aksjen faller sterkt.

Nike-aksjen faller kraftig

Nike rammes av utfordringene i amerikanske detaljhandel. Det har ført til det største børsfallet på fem år, skriver E24.

Ikke siden forsommeren 2012 har Nike opplevd et liknende børsfall enn som den amerikanske swooshen opplever nå. Ifølge E24 falt aksjen med mer enn 7 prosent til 53,9 dollar i New York – dette til tross for at kvartalsinntektene gikk opp med 71 milliarder kroner (8,4 milliarder dollar). Nedgangen gir en reduksjon i selskapets markedsverdi på om lag 5,5 milliarder dollar bare på ett døgn.

Fysiske butikker sliter
Hovedårsaken til børsfallet for Nike, skyldes utfordringene i amerikansk detaljhandel. Blant annet skapte det bølger i USA at Sears Holding, som er ansvarlig for Sears og Kmart, i sin årsrapport skriver at det sås tvil om selskapets videre virksomhet etter flere år med svak utvikling. Ifølge E24 trekkes også Macy’s, Target og Kohl fram. Alle disse sliter med konkurransen fra generalister som Walmart og Amazon.

I tillegg har adidas satset hardt i USA de siste årene, noe som har gitt en vekst på 30 prosent i regionen. Det utfordrer de amerikanske sportsutstyrsleverandørene Nike og Under Armour.

Digitalhandel gir også muligheter
Nike-sjef Mark Parker sa nylig at digitalhandel også påvirker utstyrsleverandøren. Han sa blant annet at netthandel har gjort det vanskeligere å drive handel gjennom tradisjonelle butikker, men la til at dette er noe kundene bestemmer. Han mente også at digitalhandel kan gi nye muligheter for Nike, blant annet ved å skape mer direkte forbindelser til kundene ved å utnytte det digitale og medlemskap, som heter det i kvartalsrapporten fra konsernet.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy