Ikke siden forsommeren 2012 har Nike opplevd et liknende børsfall enn som den amerikanske swooshen opplever nå. Ifølge E24 falt aksjen med mer enn 7 prosent til 53,9 dollar i New York – dette til tross for at kvartalsinntektene gikk opp med 71 milliarder kroner (8,4 milliarder dollar). Nedgangen gir en reduksjon i selskapets markedsverdi på om lag 5,5 milliarder dollar bare på ett døgn.
Fysiske butikker sliter
Hovedårsaken til børsfallet for Nike, skyldes utfordringene i amerikansk detaljhandel. Blant annet skapte det bølger i USA at Sears Holding, som er ansvarlig for Sears og Kmart, i sin årsrapport skriver at det sås tvil om selskapets videre virksomhet etter flere år med svak utvikling. Ifølge E24 trekkes også Macy’s, Target og Kohl fram. Alle disse sliter med konkurransen fra generalister som Walmart og Amazon.
I tillegg har adidas satset hardt i USA de siste årene, noe som har gitt en vekst på 30 prosent i regionen. Det utfordrer de amerikanske sportsutstyrsleverandørene Nike og Under Armour.
Digitalhandel gir også muligheter
Nike-sjef Mark Parker sa nylig at digitalhandel også påvirker utstyrsleverandøren. Han sa blant annet at netthandel har gjort det vanskeligere å drive handel gjennom tradisjonelle butikker, men la til at dette er noe kundene bestemmer. Han mente også at digitalhandel kan gi nye muligheter for Nike, blant annet ved å skape mer direkte forbindelser til kundene ved å utnytte det digitale og medlemskap, som heter det i kvartalsrapporten fra konsernet.