Nei betyr ikke så mye for bransjen

Så ble det klart: Det blir ikke OL i Oslo i 2022. Sportsbransjen AS har tidligere gått ut og støttet et ja til OL fordi man trodde at ringvirkningene ved å arrangere et OL i Oslo ville være positive – både for bransjen og for folk flest.

Administrerende direktør i Sportsbransjen AS, Bård Kristiansen, er dypt skuffet over at det ikke blir OL, men sier i en kommentar at et nei ikke vil få all verdens betydning for norsk sportsbransje.

Undervurderte nei-siden
-Men jeg synes det er synd at ikke Norge får oppleve OL i Oslo i 2020. Ja-siden undervurderte nok signalene fra nei-siden. Hadde de kommet tidligere på banen, og vært tydelige på at vi skal ha et økonomisk fornuftig OL, og vi kommer ikke til å la oss diktere av IOC, så tror jeg opinionen hadde vært annerledes, sier i Kristiansen i en kommentar til SPORT.

-Hvilken rolle har IOCs pampevelde og kravspesifikasjoner hatt å si for utfallet?

-IOC-pampene har nok spilt en betydelig rolle for et norsk nei. Det ga vind i seilene for nei-siden. Viktigst er nok ikke hva de har sagt og gjort, men måten pressen har fremstilt de på. Kravene fra IOC er veldig moderate i forhold til hvordan pressen har beskrevet disse. Det dummeste IOC har gjort var å kritisere norske utøvere for å gå med sørgebind under OL. Det var da hetsen mot IOC startet, svarer Kristiansen.

Mer fysisk aktive
Styret i Sportsbransjen AS sa ja til OL fordi man trodde at et idrettsarrangement av denne typen på egen jord ville bidra til at flere folk ble inspirert til å bli mer fysisk aktive. Man antok også at det kom til å bli solgt mer sportsutstyr ut av butikkene under og etter et OL.

Tilbake
 

Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy

 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer
 
Silje Garberg Ree blir ny leder av Bergans
 
VAUDE introduserer Aqua Back Recycle: Miljøvennlige vanntette sykkelvesker for eventyrere
 
Sykkelmekanikerutdanning fra
høsten 2024