Nedgang i desemberhandelen

Publisert: 30.01.2019 Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Nedgang i desemberhandelen
Kraftig shoppestopp i desember.

Både nordmenns shoppelyst og varekonsum falt i desember. Ifølge ferske tall fra SSB gikk omsetningsvolumet til detaljhandelsbedriftene ned med 1,8 prosent fra november til desember i 2018.

Ifølge ferske tall fra SSB onsdag, faller omsetningen etter en oppgang på 1,1 prosent fra oktober til november.
Særlig konsumet av blant annet klær og sko, sportsutstyr og annet fritidsutstyr var lavt i desember, noe som førte til at grupperingen «andre varer» i SSBs statistikk, falt med 2,3 prosent sammenlignet med måneden før. Dette bidro til å trekke ned varekonsumindeksen 1 prosentpoeng.

Strømprisene kutter kjøpekraft

Seniorøkonom Kyrre Aamdal i DNB Markets tror «Black Friday» er en åpenbar årsak. Nordmenn kan være mer tilbøyelige til å handle julegaver billigere denne dagen enn i desember. Men skyhøye strømpriser kan også ha påvirket, forteller han til Dagens Næringsliv.
– Den svake detaljhandelen er antagelig forårsaket av den kraftige økningen i strømprisene, som reduserer husholdningenes kjøpekraft. En indikasjon på dette er den sterke utviklingen i totalt varekonsum som også fanger opp strømforbruk, skriver Aamdal i en kommentar.
Varekonsumet falt 0,1 prosent i desember, men er opp 0,1 prosent fra oktober.
– I sin helhet utgjør disse tallene en nedsiderisiko for utsiktene til privat forbruk, men ikke nok til å endre Norges Banks syn. Vi venter fortsatt at Norges Bank vil heve renten i mars neste år, skriver han.

Drevet av netthandel

Den langsiktige trenden i detaljomsetningsindeksen har hatt en vekst på 3,4 prosent siden vendepunktet i mai 2016 til toppunktet rundt sommeren 2018. Det siste halve året viser derimot trenden en nedadgående utvikling.
Nedgangen i det sesongjusterte volumet ble i stor grad drevet av netthandel, men butikker med salg av møbler bidro også til nedgangen», skriver SSB onsdag.