Nansen og snupunktet er blitt ny merkevare

Publisert: 07.03.2019 Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Nansen og snupunktet er blitt ny merkevare
Bak den ambisiøse satsingen står Martin Aaserud, som åpnet nett- og den fysiske butikken i januar i år.

I 1895 forsøkte Fridtjof Nansen og Hjalmar Johansen å nå Nordpolen som de første i verden, men de måtte snu på 86° 14'N. Nå har polfareren og snupunktet gitt navn til en helt ny satsing. Butikken heter Nansensport og merket, 86° 14'N.

-Ambisjonen vår er å bli sett på som eksperter innen visse elementer. Vi har for eksempel lagt mye tid og penger i jakker, sier Martin Aaserud, som er daglig leder i firmaet Nicolai Nansen as.

Aktive eiere

På eiersiden står far og forretningsmannen Arnt Aaserud og oldebarnet til Fridtjof Nansen, Nicolai Nansen. Arnt Aaserud stiller med over 40 års erfaring i bransjen. Nicolai Nansen stiller med eventyrlyst og ekspedisjonserfaring.

Vil bygge kjennskap

17. januar åpnet Martin Aaserud dørene til butikken som ligger på Lierstranda, og så langt er han veldig fornøyd med responsen.
-Vi skiller oss litt ut med den kvaliteten vi tilbyr til en svært fornuftig pris. Vi har håndplukket våre fabrikker og uten fordyrende mellomledd, kan vi tilby friluftsbekledning i høy kvalitet til folkelige priser, sier Aaserud.
Nansen Sport har allerede 50 – 60 forskjellige ulike produkter til ulike formål i butikken sin, og disse har de fått produsert selv på ulike fabrikker i hele verden. Martin Aaserud legger ikke skjul på at dette ikke hadde vært mulig uten farens hjelp.
-Med min fars lange fartstid i bransjen satt han på et godt kontaktnett. Selv om det var et par år siden, og ikke alle var dagsaktuelle, så har vi nøsta opp og funnet fram til de vi ville samarbeide med.

Erfaringsbasert

Martin Aaserud står ikke bare for den daglige driften, men er også involvert hele designprosessen.
- Det er veldig gøy å se ting fra tegnebrettet ut i livet. Det er primært meg og min far som designer, men vi har også gått gjennom en agent i tillegg til Nicolai Nansen og andre friluftsentusiasters innspill. 
Martin Aaserud har studert markedsføring, men produktkunnskapen kommer hovedsakelig fra mange år i butikk i klesbransjen. Sammen med faren stiller de med bred kompetanse innenfor dette segmentet.
- Jeg har vært litt ute i skog og mark, men ikke like mye som Nicolai Nansen, sier han beskjedent, for der har eventyrlysten tydelig vis gått i arv.
-Nicolai Nansen er til daglig med på eiersiden og kommer med innspill, men er jo litt mer som sin oldefar. Akkurat nå for eksempel, er han på oppdagelsesferd i Argentina, i Patagonia, og blant annet tester ut klær.

Nicolai Nansen (t.h) går i oldefars fotspor, her sammen med Harald Rønneberg på ekspedisjon over Grønland. Foto: Privat.

Nettet overtar

Når Martin Aaserud åpnet Nansen Sport var det med full satsing på både nett- og butikksalg. Hvordan, og hvor raskt salget vil utvikle seg i de ulike kanalene vil vise seg. Men han regner med at driften vil gli over til å bli mer nettbasert på sikt.
- Etterhvert som vi blir mer kjent, vil nettet overta og butikken fungere mer som et showroom.

Ikke interessert i kjeder

Aaserud har ingen ønsker om å få varene inn i de store sportskjedene.
-Skulle vi komme inn andre steder, så må det bli i enkeltstående sportsbutikker som har muligheten til å ta inn det de vil selv. Vi har jo tenkt at produktene kunne passe i en lokal sportsbutikk.

Manuell logistikk

Nansen Sport lagerfører alle varene de selger og Aaserud forteller at farens kunnskap og hjelp har vært helt uvurderlig for å dra dette i gang. Det store lageret ligger vegg-i-vegg med butikken, og er et manuelt plukklager som de drifter selv.
-Når det kommer inn en ordre pakker vi og sender ut samme dag eller dagen etter, med mindre bestillingen kommer inn på lørdag etter klokken 15. Da blir det ikke før på mandag.

Forsiktig optimist

-Vi åpnet litt senere enn planlagt, og ser vi for oss at dette året vil gå med til å bli kjent. Derfor vil nok 2020 bli å regne som første ordentlige driftsåret.
Det er tøffe tider, men innenfor detaljhandel og nisjer er det også muligheter. Målet er å posisjonere oss her gjennom friluftsbekledning med et unikt design, klassiske snitt og innovative løsninger til folkelige priser, sier Aaserud.