En forskriftsendring gjør det nå mulig å kunne bruke elsykkel i marka - men ikke i Oslomarka. ILLUSTRASJONSFOTO: GT

En forskriftsendring gjør det nå mulig å kunne bruke elsykkel i marka - men ikke i Oslomarka. ILLUSTRASJONSFOTO: GT

Nå kan elsykkel brukes i utmark

Elsykkel kan nå brukes i utmark på linje med vanlige sykler. Det slås fast i en forskriftsendring. Men frontene er blitt ganske steile etter at vedtaket ble kjent.

– Med dette åpner vi for at enda flere kan komme seg ut i naturen. Dette vil være positivt for folkehelsen, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen.
Elsykler er et motorisert fremkomstmiddel og har frem til nå vært forbudt å bruke på stier, turveier og i annen utmark.

Forbud vært unødvendig strengt
– Det bør utvises varsomhet med å åpne for motorisert ferdsel i naturen. Det absolutte forbudet mot elsykler i utmark har likevel etter regjeringens syn vært unødvendig strengt . Elsykler med begrenset wattstyrke og hastighet skiller seg lite fra vanlige sykler, sier Vidar Helgesen.
Forslaget som var på høring la opp til at bruken av elsykler skulle begrenses til veier og opparbeidet sti i utmark. For å få et enkelt, oversiktlig og brukervennlig regelverk, har regjeringen besluttet at det ikke bli en slik begrensning, og at bruk av el-sykler i all hovedsak likestilles med bruk av vanlige sykler.
Kommunen vil likevel kunne bestemme at bruk av el-sykler ikke skal være tillatt i bestemte områder eller på nærmere angitte strekninger eller traséer.

STEILE FRONTER: Miljøvernerne er ikke begeistret over fullstendig frislipp av elsykler i marka. ILLUSTRASJONSFOTO: GT
Gjelder ikke Oslomarka

I Oslomarka gjelder markaloven, som har egne bestemmelser om motorisert ferdsel. Regjeringen vil snarest legge frem forslag om endringer av markaloven for Stortinget, med sikte på en tilsvarende åpning for elsykler også innenfor markagrensen. Inntil en slik endring er gjennomført, er elsykkel henvist til å bruke veiene i Marka.

Odd-Arne Steffensen, daglig leder i Beach Mountain, og erfaren stisyklist i mer enn 20 år, mener at debatten om sykling i marka i stor grad har vært polariserende og overdrevet, hvor det som er definert som lovlige elsykler på vei har blitt gruppert sammen med motorsykler og snøscootere i utmark.

Skeptikerne har ikke prøvd selv
- I veldig stor grad virker det som at motstandere av endringen ikke selv har prøvd elsykkel på sti, og at man tror at man vil se bakhjul som spinner og kaster jord mellom trestammene. Det er ganske langt fra realiteten. Selv vil jeg nok fremdeles foretrekke stisykkel uten motor for en optimal sti-opplevelse, men jeg har også en Haibike el-fulldemper som gjør at det blir flere kveldsturer på ukedagene, selv med to barn under tre år hjemme, sier Steffensen. Etter å ha både samlet erfaringer fra andre land og selv testet produktene så er han ikke i tvil om at det er en fornuftig beslutning og endring å kunne få lov til å bruke elsykkel i marka.

Steffensen stiller seg spørsmålet om man nesten kan lure på om motforestillingene blir drevet at markabrukere som frykter at enda flere skal oppdage livet utendørs, og det skal bli for trangt i Norges land?
POLARISERT DEBATT: -Debatten om elsykler i marka har vært altfor polarisert, sier daglig leder i Beach Mountain, Odd Arne Steffensen. FOTO: BEACH MOUNTAIN

Økt fysisk aktivitet
-Vi må her huske på at elsykler gjør at rekkevidden øker, og at bruken dermed også potensielt vil fordeles over større områder, og at flere stier gjerne tas i bruk – mange steder er jo faktisk gjengroing av stier utfordring. Vi har enorme områder for friluftsliv i Norge, og det er både en nasjonal målsetning og en fornuftig strategi å få enda flere ut. Det å sykle en tur med elsykkel kan gjerne sammenliknes med å gå en tur, mens det å sykle i skogen på terrengsykkel ligger langt nærmere en joggetur i belastning – noe slett ikke alle er interessert i eller i stand til, sier Beach Mountain-lederen videre.

 

Elbilforeningen fornøyd, skeptiske naturvernere
– Vi er glade for endringen. Det er helt naturlig å sidestille elsykler med vanlige sykler. Og det betyr at folk i alle aldre kan ha mulighet til å bruke skogen og utmarka som turmål – også med elsykkel, sier Hulda Tronstad i Norsk elbilforening.

Markaforeninger og naturvernere er ikke like positive til frislippet av elsykler på utmarksstier, og kaller nå til protest mot det de kaller «natursjokk». Men Markarådet, natur- og friluftsorganisasjoner og et flertall av høringsinstansene støttet forslaget om å slippe til elsyklene, men med klare begrensninger i ferdselen.

– Vi er ikke imot elsykler på veier og opparbeidede turstier. Men konfliktnivået er allerede høyt mellom syklister og turgåere, og elsyklene er tyngre, raskere og akselererer fortere enn vanlige sykler, sier Siri Meland, fagsjef i Norsk friluftsliv til Aftenposten.

 

Stivettregler
Uansett om det er en tradisjonell terrengsykkel eller en eMTB så er NOTS sine stivettregler et veldig godt utgangspunkt for ferdsel, i tillegg til normal folkeskikk og hensyn til andre markabrukere:

http://www.nots.no/about/ferdselrettigheter/stivettreglene/

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer