FORSTÅR BUTIKKEN BEDRE: - Å være utplassert en dag i en av kjedens butikker er svært lærerikt for meg. Da forstår jeg bedre kundenes behov, sier økonomiansvarlig for MX Sport-kjeden, Helene Merethe Fjelland. Her er hun sammen med butikksjef Haldis Førland i MX Sport Kilden. FOTO: MORTEN DAHL

FORSTÅR BUTIKKEN BEDRE: - Å være utplassert en dag i en av kjedens butikker er svært lærerikt for meg. Da forstår jeg bedre kundenes behov, sier økonomiansvarlig for MX Sport-kjeden, Helene Merethe Fjelland. Her er hun sammen med butikksjef Haldis Førland i MX Sport Kilden. FOTO: MORTEN DAHL

MX Sport-ansatte må ut i butikkene for å lære

- Å være ute i en av kjedens butikker en dag gjør at jeg får en ny innsikt i hvordan butikkenes hverdag er, og det kan gjøre min jobb bedre overfor dem. Regnskapsansvarlig i MX-Sport Helene Merethe Fjelland er «vanlig butikkansatt» for en dag i MX-Sport-butikken på Kilden storsenter i Stavanger.

OPPLÆRING: MX Sports økonomisjef Helene Merethe Fjelland får løpesko-opplæring av butikksjef Haldis Førland ved MX Sport Kilden. Fjelland er utplassert i butikken. FOTO: MORTEN DAHL
OPPLÆRING: MX Sports økonomisjef Helene Merethe Fjelland får løpesko-opplæring av butikksjef Haldis Førland ved MX Sport Kilden. Fjelland er utplassert i butikken. FOTO: MORTEN DAHL

Det er kjedeleder Petter Bjørheim som har «beordret» henne og alle andre ansatte i Mx Sport  ut i butikkene.
- Vi skal være best på kundeservice og være litt mer personlig, slik slagordet vårt også lyder. Da må vi som jobber i kjeden få en forståelse av hvordan våre kunder har det – om hvordan det er å drive og jobbe i butikk, sier Petter Bjørheim.

Gjensidig forståelse

Det var denne høsten at han satte i verk prosjektet der alle ansatte i kjedesentralen skal ut i en av kjedens butikker en til to dager. Han mener at en slik praksisplass er med på styrke den gjensidige forståelsen mellom butikk og kjedeledelse.
- For at vi som kjedesentral skal bli bedre, må vi vite hva butikkene trenger og ha en forståelse for deres behov. De som er ute i butikk skal ikke være en gjest i butikken, men en deltaker. Han eller hun skal være nesten butikkansatt på ordentlig for en dag eller to, sier MX-Sport-sjefen.
- Vi startet med dette denne høsten, dette vil være en kontinuerlig prosess og må gjentas med jevne mellomrom. Både de kjedeansatte og butikkansatte får et bedre personlig forhold til hverandre og de ulike funksjonene de har. Det vil kun være positivt for begge parter, sier han.

Svært godt tiltak


Helene Merethe Fjelland er leder for MX-Sports økonomiavdeling som teller fem ansatte. Hun ble ansatt som økonomiansvarlig for to år siden, men har hele sitt liv hatt ulike jobber i tilknytning til kjedesentralen. Hun er datter MX-Sport-eier Fjelland. Hun forklarer at avdelingen leverer regnskap for butikkene i kjeden. SPORT møter henne i MX Sport Kilden ikke så langt fra kjedesentralen i Stavanger.
- Dette er svært godt tiltak. Det er en flott måte å komme ut og se hvordan butikkene jobber og hvordan de har det i det daglige. Det har så langt vært en svært positiv opplevelse for meg, sier hun. Den dagen SPORT besøker henne har hun fått stått i kassa og til og med fått solgt noen småvarer. Men løpesko og ski har hun ikke hatt nok kunnskap til å selge. Det har andre i butikken måttet ta seg av.

 

Les mer i nyeste utgave av SPORT – nr 8 – som er ute i disse dager.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy