MILJØVENNLIG: The North Face kommer til å omsette for mer enn to milliarder dollar i år. Her er et oversiktsbilde over deres nye miljøvennlige bygningsmasse i Alameda i nærheten av San Francisco. FOTO: THE NORTH FACE

MILJØVENNLIG: The North Face kommer til å omsette for mer enn to milliarder dollar i år. Her er et oversiktsbilde over deres nye miljøvennlige bygningsmasse i Alameda i nærheten av San Francisco. FOTO: THE NORTH FACE

Miljøbevisst gigant satser i nye segment

To tredeler av The North Faces omsetning skjer i USA. –Vi ønsker å øke i Europa, sier The North Face-sjefen Todd Spaletto. The North Face (TNF) flyttet våren 2012 inn i et flunkende nytt hovedkontor ved San Francisco der miljø står i fokus.

The North Face omsetter i år for svimlende to milliarder dollar på verdensbasis, en økning på 11 prosent fra året før. TNF er det desidert største outdoor-merket i verden, og selv om merkevaren prøver å kapre nye segmenter blant annet ved å gå inn i treningsmarkedet med kolleksjonen Mountain Athletics, så er det outdoor som er hovedkjernen i deres virksomhet.

 

Hovedkvarter i miljøet tegn

Og det går igjen i veggene og omgivelsene i deres nye og store hovedkvarter i Alameda i Bay Area, en kort båtreise fra San Francisco. Kontoret ble åpnet våren 2012, og huser tre av VF Corporations mange merkevarer: The North Face, JanSport og Iucy.

- Vi ønsket å forme et hovedkvarter som har et arbeidsmiljø som gjenspeiler vår dedikasjon til outdoor som er det North Face lever av, sier Todd Spaletto entusiatisk. Han er svært stolt over å kunne vise oss rundt i det nye hovedkvarteret sammen med CSR-ansvarlig Jeff Brusven. De ansatte har hatt en sentral del i å utforme det nye hovedkvarteret, som ligger idyllisk til like ved havet. Videre har TNF satset på å gjøre det nye bygget så miljøvennlig som mulig – som det er i USA. Det innebærer alt fra sunn og kortreist mat i kantina til solcellepanel og vinduer som forsterker dagslyset og sola. Noe som igjen fører til mindre bruk av strøm. Det er også lagt vekt på å bruke gjenbruksmaterialer i selve bygningskonstruksjonen og gjenbruk av strøm.

 

Gjenbruk

- Dette bygget har den høyeste LEED-godkjenning, sier Jeff, og viser oss hvorfor bygget er nettopp det. LEED er en amerikansk sertifiseringsordning som godkjenner bygg som ivaretar miljøet på en best mulig måte – blant annet gjennom å bruke miljøvennlige materialer, gjenbruk og andre miljøtiltak. TNFs bygg i Alamada har den høyste godkjenningen fra LEED. I tillegg finnes et utendørsområde hvor ansatte enten kan sitte i grupper eller individuelt å jobbe da det er wi-fi der. I samme hage dyrkes grønnsaker som blant annet serveres kantina. De ansatte ønsket dette framfor en volleyballbane. De ansatte har også gode muligheter til å bruke sykkel til og fra jobb, da det finnes egen sykkelparkering og også egen el-bilparkering med ladestasjoner. J… forteller at de er nødt til å få flere slik ladestasjoner, da flere bruker el-bil til jobben. Ellers kan de ansatte også nyte godt av et stort treningsstudio.

Hele området, som omfattes av tre bygninger som huser de tre ulike merkevarene, er på 160.000 kvadratmeter.

 

Les mer i nyeste utgave av SPORT - nr  8: http//www.sportsbransjen.no/fb/des2014/

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy