Merkevare med sterkt sosialt engasjement

Publisert: 10.10.2018 Forfatter: Birgitte Skjerven
Merkevare med sterkt sosialt engasjement
Puma følger i konkurrenten Nikes fotspor og drar i gang nettsamfunnet #Reform. Foto: Puma.

#Reform er Pumas nye digitale nettsamfunn. Det skal gi aktivister innen sport, musikk og underholdning et rom der de kan vise sitt sosiale engasjement.

Puma drar i gang #Reform med budskap fra flere kjente idrettsutøvere som brenner for sosial rettferdighet. Tommie Smith er en av Pumas sterke stemmer. De hyller den afroamerikanske idrettsutøveren som ble mest kjent for sin Black Power-hilsenen under sommer-OL i 1968. Puma har også fått med seg rapperen Meek Mill som mobiliserer for å bekjempe rasediskriminering i rettssystemet. Den kvinnelige amerikanske landslagsspilleren i basket, Skylar Diggins-Smith er også en av Pumas sterke stemmer. Hun kjemper blant annet for likelønn i idretten. 

Puma sier inspirasjonen kommer fra Smiths handling, men satsingen er ikke ulik Nikes Colin Kaepernick kampanje. Uansett hva som motiverer Puma har Nikes kampanje vært en bekreftelse på at det er smart av en merkevare å stå for noe mer enn bare salg. Dette treffer godt hos millenniumsgenerasjonen som vil handle fra selskaper som bryr seg om sosiale og miljømessige utfordringer.
Dette voldsomme politiske engasjementet har gjort investorene nervøse, men Nike viste at det var mulig å komme styrket ut av stormen.
Om Puma får den ære av opprørte tweets fra USAs President Donald Trump er uvisst, men de kan jo håpe.