Det er et antall som er på nivå med fjorårets sommermesse, selv om antall kvadratmeter har gått noe ned – til rundt 3500 kvadratmeter. Ole Petter Bratlie er likevel fornøyd med at antallet utstillere holder seg noenlunde stabilt fra sommermessen 2015. Da var det en nedgang i antall utstillere fra 90 til 75.
- En annen årsak til nedgangen i antall utstillere på Norspomessen er at stadig flere leverandører stiller ut på kjedemessene – og ikke på Norspomessen. Dette sikrer en viss omsetning for leverandørene. I tillegg ser vi at enkelte av de store internasjonale leverandørene ikke lenger prioriterer lokale, nasjonale messer, men kun deltar på de store internasjonale messene. Dette er en trend over hele Europa og en strategi som fungerer så lenge det er sterke merkevarer som «alle» butikker likevel må ha i sitt sortiment, sier han.
I vår ble det bestemt å flytte ansvaret for Norspomessene fra Sportsbransjen AS tilbake til Norspo AS.
- Det er en fordel for alle parter i bransjen at leverandørene nå får ha fokus på å videreutvikle Norspomessen, sier nyvalgt styreleder i Norspo AS, John Are Lindstad.
På styremøtet i Norspo AS ble det bestemt at det skal etableres et messeutvalg som skal se på hvordan Norspomessen skal arrangeres videre. Flytting av messen i både tid og sted vil være en naturlig del av arbeidet til gruppen.
- Som styreleder i Norspo AS kommer ikke jeg til å være noen pådriver for å flytte messen til juni, selv om det er kjent at dette er noe jeg brenner for. Min rolle nå vil være å tilrettelegge for at flest mulige leverandører er med og diskuterer hvordan Norspomessen skal utvikles videre. Vi må ha en visjon om å gjøre disse messene til det mest naturlige møtestedet for å vite hva som skjer i bransjen/sesongen sier Lindstad. Han mener det haster med å få satt i gang arbeidet med dette, slik at vedtak om eventuelle endringer kan finne sted relativt raskt.
Les mer i nyeste utgave av SPORT – nr 5 – som er ute i disse dager.