AKTIV FERIE: Stadig flere nordmenn ønsker en aktiv ferie. Her fra sykkeltur i Cornwall, England. FOTO: MORTEN DAHL

AKTIV FERIE: Stadig flere nordmenn ønsker en aktiv ferie. Her fra sykkeltur i Cornwall, England. FOTO: MORTEN DAHL

Mer aktiv ferie

En av fem nordmenn vil ha en aktiv ferie, hvor de kan sykle, dykke eller gå på fottur. Aktiv ferie er de siste årene blitt mer ettertraktet, mens færre enn før bare vil slappe av i ferien for å nyte mat og drikke.

Denne trenden bekreftes av forskning gjort ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet: Mange vil ha aktiv Norgesferie. Det er forskning.no som skriver om norske folks ferievaner og at vi ønsker oss en aktiv ferie.

Flere årsaker til aktive ferier

Under 10  prosent vil oppleve en storby, uteliv eller dra på shopping i sommerferien, viser undersøkelsen.
Hva er så grunnen til at vi er mer aktive i ferien enn før? Knut Fossgard forsker på naturbasert reiseliv ved NMBU, og mener dette er sammensatt. 
– De som liker toppturer, kajakkpadling eller terrengsykling er på jakt etter nye arenaer å praktisere hobbyen sin på i ferien, forklarer han til forskning.no. 
For mange av dem er det å kunne sykle, stå på ski eller padle i ferien ofte viktigere enn hvilket land de drar til, bare forholdene er tilrettelagt. 

Mer tilrettelagt

– Mye av årsaken til at folk er blitt mer aktive i ferien, skyldes også at det i større grad er lagt til rette for slike aktive ferier både i Norge og internasjonalt, sier Fossgard. Bedre utstyr, som mer avanserte terrengsykler og bedre toppturski, gjør det dessuten enklere for nye grupper å utøve aktivitetene. 

Nordmenn lar ikke svekket kjøpekraft gå ut over utfartstrangen. Hver husstand regner med å bruke nesten 42 000 i snitt på ferie i 2017. Det er bare litt mindre enn i fjor. Over seks av ti velger å dra utenlands. 

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer