-30 prosent topplinjevekst ett år etter at vi mistet 50 prosent av livsgrunnlaget, det er vi ekstremt stolte av. Det var nok mange som var bekymret, så vi føler at vi har vist hva vi kan og at vi nå er klare for å bevise at vi kan enda mer, sier Torstein Myklebostad, daglig leder i Rottefella.

-30 prosent topplinjevekst ett år etter at vi mistet 50 prosent av livsgrunnlaget, det er vi ekstremt stolte av. Det var nok mange som var bekymret, så vi føler at vi har vist hva vi kan og at vi nå er klare for å bevise at vi kan enda mer, sier Torstein Myklebostad, daglig leder i Rottefella.

Med sterke bindinger i markedet

Move sto for 20 prosent av bindingssalget til Rottefella i 2018. Et produkt de utviklet, satte i produksjon og lanserte i løpet av ett år. Nå er det fullt fokus på kjerneproduktet, klesproduksjonen er lagt på hylla.

Den lynraske operasjonen reddet antagelig driften og gjør at Torstein Myklebostad, daglig leder i Rottefella og resten av teamet hans kan heve blikket igjen og satse framover.

Mange husker at 2017 var et tøft år for Rottefella. De mistet 50 prosent av bindings-markedet på et blunk. Det var året da Fisher og Rossignol overrasket markedet med nye egenproduserte bindinger. Rottefella tapte ikke bare på salget til Fisher og Rossignol, men også på salg de før hadde direkte ut til den norske handelen.
Rottefella hadde kniven på strupen, men valgte å gi full gass på produktutvikling. Resultatet ble en lynrask produktlansering av Move-systemet.

-Vi lanserte Move med Madshus på starten av året og besluttet allerede i februar at vi skulle lage adaptere slik at bindingene kunne brukes på alle typer ski. Det var en lansering vi klarte å holde veldig tett om helt fram til det kom på markedet, sier Myklebostad.

Move-systemet ble suksessen de var avhengig av og redningen for Rottefella.

Kutter ut klessalget

Klesproduksjonen måtte avvikles.

-Vi måtte ta noen strategiske valg i 2018 som handlet om fokus.

Klessatsingen til Rottefella sprang ut fra en tid da selskapet hadde en stabil bunnlinje og en strategi med et langsiktig perspektiv om å diversifisere seg ut i nye kategorier. Markedsutviklingen ville det annerledes og i løpet av 2018 ryddet Rottefella klessatsingen helt ut.

-Vi valgte å ta nedskrivinger på varelager på 2018, slik at vi kunne starte 2019 med blanke ark, forteller Myklebostad.

Tjener penger igjen

Rottefella økte omsetningen med rundt 30 prosent fra driftsinntekter på 95,5 millioner kroner i 2017 til 123,5 millioner kroner i 2018.

- Vi er tilbake og vi er lønnsomme. Vi har tatt ekstraordinære kostnader i 2018 regnskapet som i hovedsak er knyttet til kleskategorien, det er vi komfortable med. Det var viktig for oss å gå inn i 2019 med et fokus.
Men Myklebostad legger ikke skjul på at det har vært tøft å kvitte seg med klesproduksjonen.-Det er mange som har jobbet mye med dette, inkludert meg selv. Noen ganger må vi være litt pragmatiske, nå er fokus å fortsette med det vi er gode på.

Fullt fokus

-2018 var et snu-år, men vi ansatte to nye på produktutvikling. Så nå er vi seks personer som kun utvikler bindinger. Det sitter antagelig flere utviklere av langrenns-bindinger her enn i resten av verden.
I 2019 skal vi fortsette med lønnsom vekst og innovere nye produkter som øker skigleden – ingen fokus-lekkasje til andre kategorier, lover Myklebostad.
Om en måned starter selskapet byggingen av nye lokaler i Lier, det er med på å bygge nye Rottefella. Sommeren 2020 er alt klart for en ny start.

Les også: Rottefella flytter til Lier

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rottefella

  • Oppfinneren og krigshelten Bror With (1900–1985) la grunnlaget for selskapet da han i 1927 laget den populære skibindingen.
  • Er eid av østerrikske Sportinvest Gmbh (70 prosent), sveitseren Dr. Wolfgang Titze (30 prosent).

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vil vokse på eksport

Rottefella definerer fokusområdet og hjemmemarkedet som Norge, Sverige og Finland. Men bindingsprodusenten er veldig store i Russland. Ifølge Myklebostad står disse landene til sammen for ca. 80 prosent av skimarkedet i verden.
Nord-Amerika er ikke et spesielt stort marked for Rottefella i dag, men landet er stort og Myklebostad tror det kommer til å bli et viktigere marked fremover.

- Det bor 120 millioner mennesker i de områdene av USA der det er snø. Her er det mye gammelt utstyr, vi vil gi kundene en grunn til å kjøpe nytt, sier Myklebostad.
I dag er over 60 prosent av salget til Rottefella eksport.

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer