Det er Dagens Næringsliv (DN) som skriver at Madhus’ omsetning og inntjening gikk ned i fjor. Meldingen kommer dagen etter at Kronprins Haakon var på besøk hos den tradisjonsrike Biri-bedriften, der han også fikk et par Madshus-ski i gave.
Nest-svakeste resultat
Ifølge avisen leverte Madshus sitt nest-svakeste resultat i løpet av de siste fem årene i fjor. Den K2-eide skiprodusenten produserer om lag 230.000 par ski løpet av et år. DN forteller at ebitda-resultatet ble å 11,9 millioner kroner i 2014, noe som er en nedgang fra 13,5 millioner krone i 2013r. Madshus estimerer at langrennsmarkedet i Norge ligger på mellom 300.000 og 350.000 langrennspar i året. Madshus regner med at de sammen med Fischer har 85 prosent av markedet i Norge.
Europa-vinteren
Styreleder i Madshus, Erling Høyte, sier til DN at resultatet ikke bare er avhengig om det er snø på trappene i Oslo-området, men også snøforholdene i Europa – dette til tross for at omsetningen er størst i Norge. Han ønsker å fokusere på det positive ved fjoråret.
- Madshus oppnår et relativt gode resultat med en normal vinter som ikke var helt topp. Resultatet for i fjor er jevnt over godt og historisk sett veldig godt dersom man går noen år tilbake, sier Høyte videre..
Spår vekst inneværende sesong
Av de 230.000 Madshus-parene som produseres årlig, er det de 93.000 par med toppmodellene som produseres på Biri.
Bård Kristiansen, administrerende direktør i Sportsbransjen AS, spår en vekst på mellom 5 og 10 prosent på langrennsski-salget inneværende sesong.