Lundhags går ned til en kolleksjon i året

Publisert: 02.06.2017 Forfatter: Morten Dahl
Lundhags går ned til en kolleksjon i året
EN KOLLEKSJON: Lundhags tenker bevisst, og lanserer kun en kolleksjon for 2018. FOTO: LUNDHAGS

Helt siden Henrik Ottosson kom til Lundhags for sju år siden har han fundert på å gå ned til en kolleksjon i året. Nå har han tenkt ferdig.

Når et selskap får en ny ledelse er det nestne obligatorisk å gå gjennom hva merkevaren står for, hva som er sjelen og hva slags type selskap det skal være om fem år. Dette gjorde adm. dir. Henrik Ottosson i Lundhags for sju år siden da han tiltrådte som sjef.

Jobbet lenge med spørsmålene
– Vi jobbet mye med disse spørsmålene og kom fram til at Lundhags står for holdbarhet, kvalitet, håndverk og funksjon, sier Ottosson til Sportfack.
- Ikke noe av dette vil vi forandre på, i stedet ville vi fokusre mer på disse tingene og jo mer vi arbeidet med dette, landet jeg på spørsmålet: Hvorfor lager vi to kolleksjoner i året?
Mange av produtktene lever videre fra en sesong til den neste, og i Lundhags tilfelle, er det til og med sånn at dette er en ambisjon. De vil at deres plagg skal bli klassikere som forfines slik at de hele blir litt bedre.

Hvorfor hele tiden nye modeller?
– Skal vi lykkes med å få fram flere klassikere som lever år etter år må våre designere få tid til å jobbe med dem, sier Sara Wiksten. Hun er produksjons- og innkjøpssjef hos Lundhags. Hun fortsetter:
- Dette er ikke mulig om de har press på seg også å ta fram mange nye produkter til hver nye sesong. Og hvorfor skal vi hele tiden ta fram nye modeller når vi tror på det vi gjør?

Det er først nå at alle bitene har falt på plass for Lundhags, og de er klare for å ned til en kolleksjon. Første «årskolleksjonen» presenteres på Outdoor i Friedricshafen i slutten av juni og den gjelder for hele 2018.