STORE ENDRINGER: - Norsk varehandel er i stor endring, og i 2030 spår Virke at det er 40.000 færre ansatte i næringen, sa Virkes samfunnsdirektør, Harald J. Andersen, på Handelskonferansen i går. Han fikk støtte av flere som mente at handelen utfordres fra flere hold. FOTO: MORTEN DAHL

STORE ENDRINGER: - Norsk varehandel er i stor endring, og i 2030 spår Virke at det er 40.000 færre ansatte i næringen, sa Virkes samfunnsdirektør, Harald J. Andersen, på Handelskonferansen i går. Han fikk støtte av flere som mente at handelen utfordres fra flere hold. FOTO: MORTEN DAHL

Litt dystre spådommer på Handelskonferansen

Vanligvis er det optimismen som rår når varehandelen møtes til sitt årlige Oscar-show – Handelskonferansen. Men internasjonal netthandel og varsko-tegn fra amerikansk varehandel satte sitt tydelige preg i spådommene om framtidens varehandel i Norge.

- Betydningen av norsk varehandel er blitt mindre, og den vil bli mindre i framtiden. I løpet av de siste 10 årene er det blitt 10 prosent færre butikker, og handelen taper terreng i forhold til andre næringer. Virkes direktør for samfunnspolitikk, Harald J. Andersen var ikke nådig i sin analyse av norsk detaljhandel den senere tiden og for dens framtid, og oppfordret politikerne til å legge forholdene til rette for at norsk varehandel skal bli mer konkurransedyktig i kampen mot de store internasjonale nettaktørene, som nå også åpner fysiske butikker.
STORFINT BESØK: Statsråd Jan Tore Sanner (H) holdt et engasjerende innlegg om strukturelle endringer for norsk detaljhandel generelt. FOTO: MORTEN DAHL

Endret demografi og forbrukeratferd
-Vi kommer til å bo tettere og trangere, vi blir eldre og kommer til å bo mer alene. Vi kommer også til å se en endret forbrukeratferd der vi reiser mer, er mer selektive, mer informerte og får svekket lojalitet til merkevarer. I tillegg kommer teknolog-utviklingen til å endre varehandelen mer de neste 10 årene sammenliknet med de siste 10 årene, sa Andersen, og pekte på at norsk handel taper markedsandeler til utlandet og tjenester.
I perioden 2011 til 2016 opererer Virke med følgende tall:
-Fysisk butikkhandel har økt med 15 prosent
-Tjenester er gått opp med 31 prosent
-Nordmenns varekonsum i utlandet er økt med 62 prosent
-Netthandel av varer i Norge har økt med 78 prosent
-Netthandel av varer i utlandet har gått opp med 225 prosent.

40.000 færre i varehandelen i 2030?
Andersens spådom er at norsk handel i 2030 vil ligge på ca 700 milliarder her i landet, mens 150 milliarder vil komme fra utenlandsk handel. I tillegg vil det være 40.000 færre sysselsatte i varehandelen
Virke-direktørens litt dystre spådommer for norsk handel i framtiden ble forsterket av en paneldebatt der flere pekte på nye utfordringer i amerikanske varehandel – trender som som oftest kommer til Europa etter hvert. Amerikansk varehandel er under stort press, og såkalte store varehus (departments stores) sliter voldsomt. Samtidig åpner store nettaktører som Amazon fysiske butikker. En av de største sportskjedene i USA, Sports Authority, gikk tidligere i år konkurs. Varehandelskonstellasjoner  som Walmart, går motsatt vei og satser mye mer på nett, og det skal bli spennende å se hvem som vinner av Walmart og Amazon. 75 prosent av all handel starter nå på mobil.
Når dette var sagt, så ble det også sagt at norske friluftsmerker har en stor mulighet. Det er nemlig ikke noe grunn til at disse ikke skal kunne ha verden som sitt marked hvis de gjør alt riktig i sin satsing online.
PANELDEBATT: Gresvigs adm. dir. Pål Rasmussen (nr. 2 fra høyre) deltok i en paneldebatt under Handelskonferansen tirsdag. FOTO: MORTEN DAHL

Sport kommer likevel godt ut
I en oversikt over hvilke handelsbransjer som gjør det bra, kommer sport ganske godt ut. Sportsbransjen har vært gode på å ta sin del av kaka når det gjelder bransjeglidning, og på margin- og lønnsomhetssiden gjør Norrøna og Sport Outlet det bra, fikk vi vite.
Gresvigs adm. dir., Pål H. Rasmussen, innrømmet i en paneldebatt at sportsbransjen er en røff og tøff bransje, og sa at Gresvig er i en utfordrerrolle nå, og at det er spennende..
Sport Outlet var en av de nominerte til å vinne Handelsprisen, men kjeden med utspring i tidligere MX-Sport i Bergen – nå Sport Norge – nådde ikke helt opp i kampen mot Apotek 1, som stakk av med seieren.

Tilbake
 

Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy

 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer
 
Silje Garberg Ree blir ny leder av Bergans
 
VAUDE introduserer Aqua Back Recycle: Miljøvennlige vanntette sykkelvesker for eventyrere
 
Sykkelmekanikerutdanning fra
høsten 2024