ØKOLOGISK MODERNISERING: - Sportsbransjen er ikke en større miljømessig større syndebukk enn andre bransjen. Derimot er det et paradoks at bransjen ikke i større grad ser hvilke muligheter som ligger i å ta et større miljøansvar, sier forbruksforsker

ØKOLOGISK MODERNISERING: - Sportsbransjen er ikke en større miljømessig større syndebukk enn andre bransjen. Derimot er det et paradoks at bransjen ikke i større grad ser hvilke muligheter som ligger i å ta et større miljøansvar, sier forbruksforsker

- Liten økologisk modernisering

- Det er et interessant paradoks at en næring som reklamerer for mer nærhet til ren natur ikke har tatt et enda tydeligere miljøansvar. En såkalt økologisk modernisering har kommet ganske kort i sportsbransjen, mener sier forsker Ingun Grimstad Klepp ved Statens institutt for forbruksforskning.

– En godt voksen dame ønsker å bli mer aktiv. Som et skritt på veien kjøper hun sin første virkelig gode turjakke. Bare å bruke jakken gir en henne en god følelse av å være på tur. Klær og utstyr er med andre ord med på å forandre oss på en god måte. Og den miljømessig viktigste faktoren er at det vi kjøpet faktisk blir brukt.

Det er Ingun Grimstad Klepp som sier dette. Hun er forskningsleder ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) og har jobbet mye med miljøspørsmål rundt tekstilbransje og fritidssektoren.

- Sportsbransjen er ikke en større miljømessig større syndebukk enn andre bransjen. Derimot er det et paradoks at bransjen ikke i større grad ser hvilke muligheter som ligger i å ta et større miljøansvar, sier hun.

 

 

Funksjonalitet = store fordeler

Klepp er en av forfatterne av rapporten ”Miljøbelastninger av norsk fritidsforbruk”. Hun mener en utvikling mot et mer miljøvennlig forbruk kunne være til fordel for aktører i norsk sportsbransje.

– Forbruket av klær har økt utrolig raskt. Det er åpenbart at det må reduseres ganske kraftig. Men samtidig kan vi spørre: på hvilken måte skal det skje? Klær til sport og friluftsliv har en del store fordeler. For eksempel funksjonalitet. Alle vet at mer fysisk aktivitet er viktig og positivt. En kan se for seg at vi reduserer forbruket av ”ordinære” tekstiler, men ikke typisk sportstøy. På den måten kan et mer miljøvennlig forbruk være en fordel for sportsbransjen, sier Grimstad Klepp.

 

Les mer i nyeste utgave av SPORT - nr 7 - som ligger ute på våre web-sider nå.
 

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer