SLUTT: Det blir ikke noe mer Leverandørtest i SPORT. Styret i Norspo AS mener at den ikke treffer presist nok, og ikke har relevans for leverandørene. FOTO: SPORT

SLUTT: Det blir ikke noe mer Leverandørtest i SPORT. Styret i Norspo AS mener at den ikke treffer presist nok, og ikke har relevans for leverandørene. FOTO: SPORT

Leverandørtesten er lagt død

Det blir ikke noe leverandørtest i år, en test som har vært gjennomført i 16 år. Styret i Norspo AS har engasjert seg i saken, og mener at testen ikke treffer presist nok og at den derfor ikke har relevans for leverandørene.

 - Leverandørtesten har vært SPORTs mest leste artikler opp gjennom årene. Det viser de to leserundersøkelsene vi har gjennomført mens testen har vært fast inventar i nr 8-utgaven av bladet. Men hvis ikke testen er relevant lenger må vi derfor legge den død, sier redaktør Morten Dahl i SPORT.
Han har forståelse for at testen oppfattes som irrelevant for noen leverandører og at den derfor kan falle uheldig ut for disse. Det er spesielt leverandører og distributører med flere merkevarer som mener at det er vanskelig å måle selskapet på alle de ulike merkevarene. Disse merkevarene kan være svært ulike, og kriteriene som ligger til grunn for Leverandørtesten kan derfor ikke brukes for alle merkevarene hos en leverandør/distributør.
 
Ikke nådd de viktige personene
Testen har også hatt en svakhet ved at den ikke har nådd ut til de viktigste personene i kjedene og butikkene, selv om svarprosenten har ligget på rundt 20 prosent hvert år siden testen startet opp. Det har også vært gjennomført en endring underveis, og det var at et kriterium ble fjernet og de gjenværende kriteriene ble vektet. Slik var det ikke de første årene testen ble gjennomført.

 


Tilbake
 

Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp

 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer
 
Silje Garberg Ree blir ny leder av Bergans