STYRKET DOLLAR: Siden sist sommer har verdien på amerikanske dollar økt betydelig - i skrivende stund med ca 30 prosent - mot den norske kronen. Importører vil oppleve kostnadspress. Samtidig vil svekket kronekurs føre til at en større andel av nordmenns forbruk skjer i Norge, tror Virkes sjefsøkonom, Lars Hårtveit. ILLUSTRASJONSFOTO

STYRKET DOLLAR: Siden sist sommer har verdien på amerikanske dollar økt betydelig - i skrivende stund med ca 30 prosent - mot den norske kronen. Importører vil oppleve kostnadspress. Samtidig vil svekket kronekurs føre til at en større andel av nordmenns forbruk skjer i Norge, tror Virkes sjefsøkonom, Lars Hårtveit. ILLUSTRASJONSFOTO

Lav kronekurs gir dyrere sportsutstyr

– Det er grunn til å tro at den norske kronen blir svakere i 2015 enn i 2014. Importører vil oppleve kostnadspress. Samtidig vil svekket kronekurs føre til at en større andel av nordmenns forbruk skjer i Norge, det kan gi vekst, sier sjefsøkonom Lars Hårtveit i Virke.

1 euro gled mot 10 kroner, dollarkursen lå nærmere åtte kroner enn sju. Norske studenter i utlandet tapte titusener hvis de betalte semesteravgiften for første halvår 2015 mot slutten av desember 2014.

Apple og Tesla vakte oppsikt da de økte prisene sine i Norge med øyeblikkelig virkning. Matkonsernet Orkla varslet at norske forbrukere må regne med prisstigning, det samme gjorde butikker som selger importerte elektronikkvarer.

Med små marginer og tøff konkurranse i sportsbransjen kan man spørre seg om når prisøkningene kommer, og hvem som vil måtte bære brorparten av økte importkostnader.

 

Hvem betaler?

– Ved tidligere fall i kronekursen har de fleste prisøkningene kommet fra tre til ni måneder i etterkant. Derfor vakte det oppsikt da Apple økte prisene straks. Deres merkevare har også en helt spesiell posisjon i markedet, forklarer sjefsøkonom i Virke, Lars Hårtveit.

– Jeg vil tro at de sportsartiklene som selges i januar og februar allerede er kjøpt og betalt. Problematikken kommer først når nye varer skal ut igjen, som sykkelsalget til sommeren. Noen kan ha laget kataloger med utsalgspriser for hele 2015, og det blir en ekstra utfordring. 

 - Det vi kan si med sikkerhet som følge den høye dollarkursen satt opp mot norsk krone, er at prisene i sportsbransjen blir høyere. Og det er ikke bare leverandørene som må ta støyten, sier økonomiansvarlig hos Helly Hansen, Anders Olstad.


- Over halvparten av leverandørenes kostnader er knyttet til innkjøp. Vi betaler stort sett alt i dollar til våre underleverandører og fabrikker i Østen. Når dollarkursen er blitt så sterkt endret de seneste månedene, vil det nødvendigvis påvirke prisen på våre produkter videre i verdikjeden. Bransjen – og til slutt forbrukerne – må derfor regne med at det blir dyrere å kjøpe utstyr og klær i norske sportsbutikker, sier Anders Olstad.

 

PRISENE OPP: Som så mange andre i bransjen er over halvparten av kostnadene til  Helly knyttet til innkjøp. Mange leverandører betaler stort sett alt i dollar til sine  underleverandører og fabrikker i Østen. Som følge av den sterke dollaren mot norsk  krone vil dette føre til at Helly Hansen og mange andre setter opp prisene. 
FOTO: MORTEN DAHL

Bekymret

Han er bekymret over at mange leverandører i bransjen nå kan komme til å få det tøft – særlig de som betaler sine produsenter i dollar og som har Norge som sitt hovedmarked og dermed blir spesielt hardt rammet av styrkingen av dollaren mot norske kroner. Det samme gjelder for importører og distributører.

 

Les mer i nyeste utgave av SPORT nr 2 – som er ute i disse dager.

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer