MONOSKI: House of Hygge lanserer monoski igjen. FOTO: HOUSE OF HYGGE

MONOSKI: House of Hygge lanserer monoski igjen. FOTO: HOUSE OF HYGGE

Lanserer monoskien igjen

Selv om vi nå lanserer monoski, så skal den kun være en portåpner for våre andre produkter, sier Christian Schou i House of Hygge.

Hemsedal-bedriften har vært gjennom en større omstrukturering. Nå satses det friskt på nye produkter, og siste nytt på stammen er monoski. Christian Schou presenterte skien på On Snow i mars.

SKAL VÆRE ANNERLEDES: - House of Hygge skal være lekent og annerledes enn de andre i bransjen, sier daglig lederChristian Schou . FOTO: MORTEN DAHL

Ikon og døråpner
- Monoskien skal være vårt ikon for hva vi står for og driver med. Skien skal være en døråpner for alt det andre vi selger. Vi kommer ikke til å selge mye monoski. Den skal være eksklusiv. Det er småvarer som er vår styrke og som vi lever av, sier House of Hygge-sjefen videre.

Schou mener at House of Hygge skal være en bedrift som står for glede og humor, og samtidig differensiere seg fra de etablerte selskapene i bransjen. Han forteller at monoskien, som produseres i Frankrike, kommer til å bli produsert i få enheter og være relativt dyr. Dette for å beholde skiens eksklusivitet ute i markedet.

 

Rigget for vekst

FAKE PLAKE: En "lissom Glen Plake" med monoskien fra House of Hygge. FOTO: HOUSE OF HYGGE
I fjor omsatte House of Hygge for hyggelige seks millioner kroner, noe som var litt mer enn budsjettert. Den lange snuoperasjonen har ført til at fokuset har ligget på å være rigget for vekst, og ikke hatt så mye fokus på salg. Derfor sier Schou at omsetningen til selskapet har holdt seg stabilt de seneste årene.

Selskapet har for tiden fire ansatte, og har både kontoret/butikken i Hemsedal, mens Schou er på utkikk etter et showroom i Oslo-området.

Anton Sport og nisjebutikker på ulike fjelldestinasjoner er House of Hygges viktigste kunder, og det vil de nok bli i framtiden også.

GONDOLER: Christian Schou er en ivrig samler av gondoler, og gondolene er en del av pakka når han leverer House of Hygge-produkter til butikkene, som her ved Anton Sport på Holmen-senteret. FOTO: HOUSE OF HYGGE

Nostalgisk samler

En del av House of Hygges konsept er gondoler. Disse utplasseres i butikker som satser på produkter fra selskapet. Schou er en iherdig samler – blant annet av gamle utraderte gondoler.

Han forteller at han var på en gondol-auksjon for noen år tilbake og kom i kontakt med en mann som hadde hørt rykter om at en dame i Andorra hadde noen gamle gondoler stående på toppen av nedlagt gondolbane.

-Jeg dro til Andorra og lette med lys og lykte etter denne dama i flere dager, før jeg fant henne og gondolene oppe på fjellet. Jeg kjøpte alle sammen, smiler han. Noen var i svært dårlig forfatning så han har brukt fritiden på å restaurere mange av dem. I dag står de utplassert i flere butikker.

-Jeg er opptatt av gamle ting – særlig det som er sportsrelatert. Blant annet samler jeg på de gamle Apache-syklene og stolheiser. Gamle barndomsminner kommer fram gjennom samlemanien min, sier 42-åringen, som nå har slått seg ned i Bærum etter sju år i Hemsedal.

REPARERER: Christian Schou kjøper brukte gondoler og reparerer dem. FOTO: HOUSE OF HYGGE
Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy