Sportsutstyr-kjempen skal starte masseproduksjon av sko ved bruk av 3D-printere allerede neste år, melder flere internasjonale medier. Bakgrunnen for å gjøre dette, er at det skal gi sportsutstyrkjempen mulighet til å reagere raskt på et skiftende motebilde og gi kunden muligheten til å skreddersy sine egne produkter i større grad enn i dag.
– Milepæl
Gerd Manz, sjef for teknologisk innovasjon hos adidas, sier det er et partnerskap med gründerbedriften Carbon fra Sillicon Valley som har gjort det mulig å produsere for eksempel sålene på en måte som gjør at de kan konkurrere med arbeidet til fagspesialistene. Og hvordan teknologi har gjort det billigere.
– Dette er en milepæl. Ikke bare for oss, men for hele industrien. Vi har brutt noen grenser, sier han.
adidas gir i dag muligheten for at man kan designe sine egne sko, men med 3D-printeren på plass skal det bli mulig å printe mindre produksjoner, «limited editions» og selve sålen justert etter kundens høyde og kroppsbygning.
4000 par i år
adidas har som målsetning å selge 5.000 par av sin nye sko, Futurecraft 4D, i år.
Neste år, når Carbons teknologi for alvor kommer på plass, regner selskapet å selge 100.000 eksemplarer. I fjor solgte adidas et hundretalls sko med 3D-printet såle til 333 dollar, i underkant av 3.000 norske kroner. Men skoene var tunge og ubehagelige, og de varte bare i rundt ti timer før de var ødelagte. Med Carbons teknologi forventer selskapet at de nå skal lykkes.