– I Bergans har vi et sterkt ønske om å gjøre det enkelt og attraktivt for forbrukerne å ta bærekraftige valg i hverdagen. Vi tror at enda flere ville reparert, kjøpt brukt eller leid produkter dersom det ikke var 25 prosent moms på slike tjenester, sier Yngvill Ofstad, Sustainability Developer i Bergans.
Yngvill Ofstad, Sustainability
Developer i Bergans.
Første priskutt skjer allerede førstkommende mandag,
altså den 25. mars. Tilbudet vil gjentas den 25. hver måned ut året. Går du i
Bergans sine butikker i Oslo og Ski den 25. vil du få 25 prosent avslag i
prisen på brukte og redesignede produkter, utleie og reparasjoner. Tilbudet vil
også gis til alle som sender inn reparasjoner via posten med poststempel den
25.
– Produksjon av produkter er svært ressurskrevende
med tanke på råvarer, vann, kjemikalier og energi. Derfor mener vi at det å
sørge for at produktene våre er i bruk og lever lengst mulig, er et effektivt
virkemiddel i kampen for et mer bærekraftig forbruk, forklarer Ofstad.
Ofstad sier at kampanjen først og
fremst er rettet mot forbrukerne, men at det også ligger et klart budskap til
myndigheten i dette. Å skape et mer bærekraftig forbruk er noe handelsaktører,
forbrukere og myndigheter må gjøre sammen, sier hun.
– Vi i Bergans er klare for å ta vår del av ansvaret ved å informere, tilrettelegge og skape gode tjenester som folk vil bruke. Når vi nå kutter prisen er det også for å teste om det faktisk vil påvirke forbrukeratferden. Gjør det det, hadde det vært veldig gledelig om myndigheten fulgte opp og ga et permanent momsfritak for sirkulære tjenester slik de har gjort i Sverige, sier Ofstad.
Bergans sine butikker finner du ved Rådhuset i Oslo og på Ski Storsenter.