RETTSSALEN: Bilde fra rettssalen hvor saken mellom Rottefella og Amer Sports foregår. FOTO: MORTEN DAHL

RETTSSALEN: Bilde fra rettssalen hvor saken mellom Rottefella og Amer Sports foregår. FOTO: MORTEN DAHL

- Kunden lite opp opptatt av sålen

Forvekslingsfare er et sentralt begrep i saken som Rottefella har anlagt mot Amer Sports. Onsdag skulle to fra bransjen vurdere om sålene på en ProLink-støvel likner forvekslingslik mye på en såle fra Rottefella.

De to, daglig leder Olav Øverli i Bull Ski og Kajakk i Oslo og kategorisjef Espen Ødegaard fra Sport 1 Gruppen, slapp naturlig nok de mest tekniske og juridiske spørsmålene om ProLink da de møtte som vitner for Amer Sports under rettssaken onsdag.

 

Lite opptatt av sålene

Det nærmeste de kom var da de svarte på spørsmålene om hvordan forbrukerne oppfatter de to bindingssystemene det er konflikt om.

- Min erfaring er at kundene kommer inn og skal ha ski og skistøvel. Og så må man velge bindingssystem som følge av det valget man da har gjort på ski og støvel, sa Espen Ødegaard. Han mente at kunden i svært liten grad er opptatt av hva som er under støvelen. Kundenes primære behov er at skistøvelen skal passe til skiene og bindingene man da har valgt. Kategorisjefen hos Sport 1 mente at det kun er toppløperne som er opptatt av hvordan sålene på støvlene ser ut, og han la dessuten til at det er god logo-bruk på sålene slik at det går fram hvem som har produsert dem.

Rottefella hevder at siden ProLink-sålen har tre rader med knotter under foran – slik Rottefellas system er lagt opp, så er det stor forvekslingsfare når kunder skal vurdere sålene opp mot hverandre. Daglig leder hos Bull Ski & Kajakk i Oslo mente også at sluttbrukeren heller ikke er så opptatt av hvem som lager såler til langrennstøvler.

Ski og støvel viktigst
- Det er skoen som er viktig, og det er ikke noe bevissthet rundt såler, sa han. Videre sa Øverli at kundene mest er opptatt av ski og støvler, ikke bindinger isolert sett.

- Kundene velger ski og så støvel, og så må man ta det bindingssystemet som er valgt utfra ski- og støvelvalget, sa Øverli. Han la til at folk så å si aldri kjøper kun kjøper langrennsbindinger.

Ødegaard ga uttrykk for at han og mange med han i bransjen syntes det var bra at ProLink kom på markedet fordi Rottefella så å si har hatt monopolsituasjon i Norge.

- Resultatet har vært at dersom en kunde ønsker å kjøpe nye Salomon-ski, og han eller hun allerede har et skipar med Rottefella-binding, så må man kjøpe nye støvler som passer til Salomons NSN-system. Med ProLink blir valgmuligheten mye større for forbrukerne, og det blir enklere for forhandlerne å selge ski, sa Ødegaard.

 

Ett bindingssystem

Kategorisjefen i Sport 1 var tydelig på at han og kjeden han jobber for ønsker ett bindingssystem – en felles standard – slik som det er på alpint.

- Selv om det er ett system som passer for alle støvler, så har hvert merke sin tekniske spesifikasjon, sa han.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy