Kritiserte Black Friday

Publisert: 28.11.2017 Forfatter: Morten Dahl
Kritiserte Black Friday
HOLDBARHET: Helsport har fokus på reparasjon og holdbarhet, og det setter tydeligvis sluttbrukerne pris på.

Nora Helliksen i Helsport tok et kraftig oppgjør med Black Friday under DOGAs Framtanker-seminar onsdag.

KRITISK: Nora Helliksen er kritisk til hvordan Black Friday har utviklet seg. FOTO: PRIVAT
Framtanker handler om bærekraft. Nora Helliksen, som nå er ansvarlig for digitalisering og E-Commerce i Swix Sport Gruppen, var en av flere innledere fra sportsbransjen på seminaret Framtanker i Jacobkirken i Oslo onsdag. Det er DOGA som arrangerer seminaret.

Grådighet
- Black Friday er på mange måter en hyllest til det verste ved oss moderne mennesker; grådighet og overkonsum, sa Helsports tidligere markedsansvarlig. Hun og Helsport har i en årrekke jobbet med bærekraft og holdbarhet, og fortalte blant annet om dette på seminaret.

- Vi har Black Friday, og vi har fått Black Weekend, Black Week og Cyber monday. I år har jeg til og med sett eksempler på Black November. Hvorfor skal vi i Norge dra disse amerikanske tradisjonene lenger enn det amerikanerne selv gjør, spør Helliksen, som selv har bodd i USA.
- Vi i Helsport har i forbindelse med Black Friday jobbet på andre fronter og hatt fokus på grønn uke og nettopp bærekraft. Det er viktig at vi står fram med det vi er gode på – og det vi ikke er så gode på – når det gjelder holdbarhetsarbeidet. Det er ved åpenhet at vi får fokus på dette, og at vi får fram det vi gjør – og ikke gjør, sier hun.

Stor interesse
På sosiale medier har Helsport gjennom hele forrige uke hatt fokus på reparasjoner av telt og soveposer, og responsen har ifølge Helliksen vært overveldende.
- Svært mange av de som kjøper våre produkter er tydeligvis svært opptatt av bærekraft, og det gleder oss veldig, sier hun.
REPARASJON: Helsport hjelper kundene sine med å reparere telt. FOTO: HELSPORT


Med seg på scenen hadde Helliksen med seg CSR-ansvarlig i Swix Sport, Per Henning Grimsrud, som fortalte om hva Swix gjør nå for å få ytterligere fokus på bærekraftsarbeidet. Dette kan du lese mer om i SPORT nr 1 2018, som er ute i god tid før Norspomessen i januar. Med var også Trond Solberg, fra Swix-eier Ferd. Han også ga uttrykk for at bærekraft er viktig for investorene i Swix, og lovte at Swix ikke skal bli solgt med det første.

Patagonia
Markedssjef Carl Reinestam fra Naturkompaniet i Sverige fortalte om sitt bærekraftsarbeidet, mens Nicholas Allen gikk dypere inn merkevarens verdikjede. Han har spesielt fokus på sporing. Patagonia er som kjent den merkevaren i internasjonal sportsbransje som har løftet bærekraft mest fram.
Rebecca Johansson, som jobber med forskning og utvikling hos Helly Hansen, deltok også, og det samme gjorde Jo Egil Tobiassen fra Nothern Playground som fikk presentert sitt unzipped-konsept.

UTSTILLING: Flere av sports- og outdoor-leverandørene som deltok på Framtanker hadde utstilt noen av sine produkter. FOTO: MORTEN DAHL