Krevende vinter i sportsbransjen

Publisert: 22.05.2019
Krevende vinter i sportsbransjen

Sportskjedene klarte ikke å toppe den eventyrlige vinteren i 2018, og viser til en uvanlig omsetningsnedgang med 8,6 prosent i første kvartal 2019 sammenlignet med første kvartal 2018. Vinteren 2018 var blant de beste hva gjaldt stabile snø- og kuldeforhold og vokste med nesten 11 prosent sammenlignet med året før.

-Det er uvanlig at vi rapporterer omsetningsnedgang for sportskjedene for et kvartal, men denne gangen rapporteres det en nokså betydelig nedgang. Det var forventet at sportskjedene ville få en tilbakegang etter den elleville starten på 2018, men tilbakegangen var likevel mer enn det vi ventet. De innrapporterte tallene fra kjedene viser at det ble solgt sportsutstyr over disk for 2,992 milliarder kroner i 2019 – mot 3,274 milliarder kroner samme kvartal i 2018. Det blir nedgang på 8,6 prosent, sier adm. dir. i Norsk Sportsbransjeforening, Trond Evald Hansen.

Variert vintervær

Det er en gjenganger for sportsbransjen å relatere værets betydning til omsetningsutviklingen. Vinteren 2019 var ikke like stabil som vinteren 2018, men den var heller ikke «håpløs». Skiinteressen i Norge står sterkt, og Norsk Sportsbransjeforening anslår at det ble solgt omkring 320 000 par langrennsski gjennom vinteren. Dette er en nedgang på 20 prosent sammenlignet med 2018, da det ble solgt omkring 380 000 par langrennsski. Alpinsalget er jevnere fra år til annet, og ligger nokså stabilt på 100 000 par solgte ski. Likevel er det tekstilsalget som har vært mest krevende. Det ble ikke solgt like mye ullklær, skijakker og skibukser eller andre småvarer som rekordåret 2018.

Sein påske

Påskehøytiden tilhørte første kvartal i 2018, mens den tilhørte andre kvartal i 2019. Særlig destinasjonsbutikkene merker dette, med til dels vesentlig høyere omsetning under påskehøytiden.

Effekten av høye strømpriser

Under Virke sitt konjunkturseminar i mars, ble det vist til at høye strømpriser, usikker rente, økt utenlandshandel og folks fokus på å bruke penger på opplevelser og tjenester til fordel for forbruk av varer har effekt på detaljhandelen. Særlig høye strømpriser traff detaljhandelen hardt.

Brukbar inngang på sommerhalvåret

I disse dager venter vi på sol og varme, og det meldes om brukbart salg av sykler og løpesko. Det er særlig elsykkelsalget som rapporteres å fortsette sin fine utvikling. Det er ingen tvil om at mange lar bilen stå til fordel for sykkel og da særlig elsykkel.

En bransje i stor endring

Handelskanalene er i sterk endring i all detaljhandel om dagen, også i sportsbransjen. I tallene som presenteres i denne pressemeldingen er det kun sportskjedenes omsetning vi refererer til. Basert på beregninger gjort på 2017-tallene, står sportskjedene for omkring 74 prosent av alt salg av sportsutstyr. Norsk Sportsbransjeforening vil jobbe frem nye beregninger for de totale sportsbransjetallene for 2018 i løpet av høsten 2019. Leverandører som når sluttbrukeren direkte (direct to consumer), Rene netthandlere (pure players) og outletmarkedet er handelskanaler som tar markedsandeler fra de tradisjonelle sportsfaghandlerne.