SATSER STORT: Intersport satser stort i Østerrike med 14 nye butikker allerede i 2017. Sports Direct sliter fortsatt i Alpelandet og taper terreng. Her fra Intersport Planai  i Schladming. FOTO: MORTEN DAHL

SATSER STORT: Intersport satser stort i Østerrike med 14 nye butikker allerede i 2017. Sports Direct sliter fortsatt i Alpelandet og taper terreng. Her fra Intersport Planai i Schladming. FOTO: MORTEN DAHL

Konkurransen hardner til i Østerrike

Samtidig med at XXL og Decathlon entrer det østerrikske markedet kommer meldingen om at Intersport vil åpne 14 nye butikker i løpet av 2017. Konkurransen hardner til i Alpelandet.

XXL åpnet som kjent sitt første varehus utenfor Norden i Wien i slutten av august. Enda en butikk i den østerrikske hovedstaden er på trappene innen kort tid, og så er det skrevet kontrakt med Plus City Mall i Linz, og ytterligere fem varehus skal åpnes i Alpelandet i løpet av 2018, ifølge Sporting Goods Intelligence (SGI).

Intersport med stor-satsing
Den første varehus-åpningen kommer samtidig med at Intersport varsler en storsatsing i landet med 14 nye butikker innen året er omme. Butikkflaten vil da øke med 18.000 kvadratmeter, og det sies å være den største ekspansjonen i Østerrike for Intersport. Det skal reinvesteres mellom 25 og 30 millioner Euro i butikkene. Ni butikker skal åpne på samme dag i løpet av høsten, to av dem i Wien, mens fem butikker åpner senere i Tyrol.
Ifølge SGI ønsker Intersport å utnytte svakheten som Sports Direct International har hatt i forbindelse med vanskelighetene å drifte de tidligere Sport Eybl- og Sports Experts-butikkene – butikker som de tok over i 2013. Intersport har sett dette, og har i løpet av de tre siste årene åpnet 30 nye butikker – hvorav 10 stykker høsten i fjor.

Sports Direct sliter
Ifølge SGI er to-tredeler av Intersports nye butikker tidligere Sports Direct-butikker. I dag har sistnevnte kjede bare 36 dører igjen i Østerrike, mot 55 i 2013. Da ble det sagt at Sports Direct-butikkene ville ha 25 prosent markedsandel. I dag har denne andelen sunket.
Intersport på sin side hevder å ha 26 prosent markedsandel i landet og har økt omsetningen med 15 prosent de første månedene av finansåret som ble avsluttet i mars. Intersport har for tiden 109 forhandlere på 271 ulike steder i Østerrike.
INNRØMMER KONKURRENT: -J a, Intersport er en konkurrent til oss i Østerrike, sier XXL-sjef Fredrik Steenbuch, som likevel har stor på at den norske kjeden vil lykkes i Alpelandet. Her fra åpningen av XXLs første varehus i Wien for noen dager siden. FOTO: XXL

- Intersport er en konkurrent
XXL-direktør Fredrik Steenbuch sier i en kommentar til SPORT at Intersport absolutt er en konkurrent til XXL i Østerrike.
- Flere butikker betyr flere konkurrenter. Bare 100 meter fra vårt nye varehus i Wien ligger en Intersport-butikk. Det har vi imidlertid ingen problemer med – det bare trigger oss at kundene kan sammenlikne, sier Steenbuch. Han mener at Sports Directs fokus på egenproduserte brands og lite satsing på servicekvalitet,  ikke er hva sporty og kvalitetsbevisste østerrikere forventer, og at dette er noe av årsaken til at kjeden har slitt i Alpelandet.
- Dette har imidlertid ført til flere mindre i spesialbutikker, og denne muligheten har også Intersport sett, sier han.

2 ganger XXL
En annen stor kjede i Østerrike – Hervis Sports – sier de har 12 Hervis XXL-varehus. For forbrukerne kan det lett bli en forveksling mellom norske XXL og Hervis XXL. Hervis har en butikk like ved XXL der har åpnet sitt første varehus i landet, men dette er ikke en Hervis XXL. Mer forvirring kan det være for de som går online for å handle varer fra de to kjedene. Hervis har domenenavnet xxl.at, mens XXL har måttet «ta til takke med» xxlsports.at.  
Steenbuch er ganske avslappet i forhold til en eventuell forbruker-forvirring rundt xxl-navnene.
- Hervis har registrert domene som er svært likt det vi bruker utenfor Norden, «xxlsport». Vi ler litt av det. De forvirrer forbrukerne, og det rammer oss svært lite. Tvert imot vender det forbrukeren mot dem, sier XXL-sjefen, og legger humrende til:
- Det er vel kanskje slik at Hervis, som er et familiekonsern, har god humor. Og all PR er god PR for den sist ankomne. Vi takker og tar imot, og tenker at dette skal gå seg til. Vi får heller ta det som et kompliement og et uttrykk for frykt.
Han legger til at XXL åpner for internett-salg i Østerrike i disse dager.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy