FORNØYDE: Økonomidirektør Wilhelm Matheson (t.v.) og salgsdirektør Børre Hansen i Helly Hansen kan smile over et svært godt resultat for selskapet 2017. FOTO MORTEN DAHL.

FORNØYDE: Økonomidirektør Wilhelm Matheson (t.v.) og salgsdirektør Børre Hansen i Helly Hansen kan smile over et svært godt resultat for selskapet 2017. FOTO MORTEN DAHL.

Knalltall fra Helly Hansen

Helly Hansen leverer svært gode tall for 2017. Omsetningen økte med 19 prosent til 2,9 milliarder kroner sammenliknet med 2016. Driftsresultatet gikk opp med 25 prosent og endte på rekordhøye 255 millioner kroner. Helly Hansen har nå levert solid vekst tredje år på rad.

Helly Hansen (HH) la en strategi for tre år siden med fokus på færre kategorier og produkter, mer investeringer i markedsføring rettet direkte mot forbruker, økt fokus på logistikk, netthandel, konsument og større investeringer i fem markeder: USA, Canada, Storbritannia, Norge og Sverige.

Omsatte for 2,9 milliarder kroner
- Tallene for i fjor viser at strategien har båret frukter så langt, og 2018 ser også ser svært positivt ut, sier global salgsdirektør Børre Hansen i HH. Han presenterer årstallene sammen med økonomidirektør Wilhelm Matheson, og de kan smile godt begge to. Tallene forteller om en solid vekst som er betydelig større enn hva markedet totalt vokser. En av de viktiste indikatorene vi har har på hvordan vi fungerer hos våre kunder er suppleringstallene. I 2017 hadde vi en suppleringsvekst på solide 31 prosent, og første kvartal i år på 21 prosent sier Hegbom. Dette viser at det vi selger inn selger igjennom. VI jobber strategisk og langsiktig med våre største kunder og det viser resultater, sier han.


Solide ordrer for 2018
- Vi er svært godt fornøyde med resultatene for fjoråret, og når vi ser på ordreboka for resten av 2018 ligger vi svært godt an. Ordreboka for høst/vinter 2018 viser en økning på 15 prosent sammenliknet med for et år siden, og det er ulike land i Europa og USA som leder an. Forhåndsordrene til kundene våre for høst vinter er på godt over 1 milliard norske kroner.  Det i seg selv er større enn hele  årsomsetningen til de største aktørene i norsk og skandinavisk sportsbransje enten de har en eller flere varemerker, sier en tydelig stolt Børre Hegbom. Han kan legge til at i ordreboka for sommer 2018 er det en økning på 17 prosent. Med en økning på totalomsetningen i fjor på 19 prosent, ble det en vekst på om lag 450 millioner i kroner og øre. Alle 19 datterselskaper rundt om i verden er  EBITDA positive og bidrar til veksten, sier Hegbom
- Vi fortsetter å bygge fokus på sluttbrukeren, men også med fokus på å investere i merkevare-utvikling, en bedre verdikjede, økt produktkvalitet og reduserte kostnader, sier adm. dir. Paul Stoneham i en pressemelding som er sendt ut i forbindelse med årsresultatet for 2017.

Direct til consumer vokser
Det som synes helt klart er at Helly Hansen med sitt forbrukerfokus også nå øker sin egen e-com business.
- Netthandelen alene vokste i fjor med 42 prosent, riktignok fra en lavere base mens tallet for første kvartal er opp 52 prosent.  Dette gjelder egne nettsider der vi selger HH-produkter, sier økonomidirektør Matheson.  Det er viktig å legge til at HH har valgt å begrense antallet aktører som er rene nettaktører i forhold til mange andre av våre konkurrenter.  VI har valgt å fokusere på de kundene våre som har kombinasjonen med fysisk butikk og nettbutikk samt å samtidig bygge vår egen E-com business, sier Matheson. Omsetningen fra brand stores og outlets økte med 34 prosent. Helly Hansen har nå 46 brand stores verden over. I tillegg kommer 15 Musto-butikker, som de også har planer om å gjøre om.
Om lag 30 prosent  av omsetningen i Helly Hansen kommer fra Norden, noe som er ulikt de andre skandinaviske leverandørene som har hovedomsetningen sin i sine hjemmemarkeder.
- Norge, USA og Canada konkurrerer om å være de største landenefor HH, men vi dobler nå omsetningen vår i blant annet et viktig land som Tyskland, sier Hegbom.


Kjøpte Musto
Helly Hansen kjøpte i fjor den britiske merkevaren Musto, og tok over det britiske merket fra 1. november. Musto har derfor ikke generert så mye penger inn i selskapet ennå, men Matheson har stor på at merkevaren vil kunne bidra positivt til selskapets videre vekst.
- Vi har en målsetning om å vokse 10 til 12 prosent på topplinja i år. Strategien vi valgte i 2015 har nå virkelig båret frukter og det er det vi ser resultater av nå sier Matheson. Hegbom kan skyte inn at de jobber med en selektiv distribusjonstankegang og får inn de rette  produktene i de distribusjonskanalene konsumenten faktisk handler.Vi har nå blant annet startet et samarbeid med en av verdens største sportskjender, Foot Locker internasjonalt med deler av vår urban-kolleksjon. Dette kommer i noen av butikkene høsten 2018.

Helly Hansen vokser nå så mye at de har vokst ut de to etasjene i Vika i Oslo, og tar over ytterligere en etasje i samme bygg.
Det er for tiden 1000 ansatte i selskapet i tillegg til 200 fra Musto-oppkjøpet. I Norge er det nå 180 ansatte i Helly Hansen.


Tilbake
 

Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy

 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer
 
Silje Garberg Ree blir ny leder av Bergans
 
VAUDE introduserer Aqua Back Recycle: Miljøvennlige vanntette sykkelvesker for eventyrere
 
Sykkelmekanikerutdanning fra
høsten 2024