Klesmerket til OL-vinner Olaf Tufte, Tufte Wear, er tilbake
på vinnersporet etter noen år med lavere vekst.
I 2018 satte selskapet ny salgsrekord med 56,9 millioner
kroner. Det er en økning på over 40 prosent fra året før.
– Vi har fin vekst og en solid start på 2019, sier Per
Øyvind Jacobsen, daglig leder i Tufte Wear, til E24.
Bunnlinjen svekket seg derimot fra cirka fem millioner til
3,9 millioner kroner.
– Kortversjonen er at dette er typisk for et selskap som prøver å vokse, sier Jacobsen.
Ved siden av å være daglig leder i virksomheten, har
Jacobsen en eierandel på 51 prosent.
Tufte eier de resterende 49 prosentene av klesmerket som han
var initiativtaker til, og som han har lånt ut navnet sitt til.
Ifølge medgründer og medeier Jacobsen er verdigrunnlaget til
klesmerket hentet direkte fra Tufte selv.
– Olaf er bonde og som bonde har man et mantra om å overlevere gården til sin etterkommer i bedre stand. Det er den filosofien vi har hatt siden starten. Vi skal ta vare på jorden og ta vare på dem som produserer klærne, sier Jacobsen.
Jacobsen forteller at klesindustrien er den bransjen i verden som forurenser nest mest, kun slått av oljeindustrien. Det vil ikke Tufte Wear være bekjent av.
– Vi ønsker å være bærekraftige og gjøre ting miljøvennlig.
For oss handler det om å følge opp egne leverandører og se hvordan man kan
gjøre det best mulig. Hvis du ikke har trygghet bakover i verdikjedene,
så vet du ikke hva som skjer.
Hos Tufte Wear bruker de kun bambus, økologisk bomull og
merinoull i produksjonen.
Miljøtenkningen skal kombineres med kvalitet og akseptable
priser, forteller Jacobsen.
– Vi ønsker ikke å produsere økologiske klær som er
svinedyre.
Går for multifunksjonelle klær
Som en del av bærekraftsfokuset vil Tufte Wear selge klær
som er allsidige og slitesterke. Jacobsen mener at vi i verden i dag kjøper for
mye klær.
– En av de viktigste endringene som kreves i klesindustrien,
er at vi må kjøpe bedre kvalitet, som varer lenger og kan brukes til mer. På
den måten kan man kjøpe mindre klær totalt sett.
Hos Tufte Wear bruker de bambus lyocell som er dobbelt så
slitesterkt som den tradisjonelle bambusviskosen.
– Hvis du kan ha et plagg som varer i fem år i stedet for
2,5 år, har du mindre behov for å kjøpe klær. Det er det som er
bærekraft – å lage ting som varer, sier Jacobsen.
Han opplever at aktører i klesbransjen kan ha vikarierende
motiver for å satse på bærekraft.
– Det er positivt at alle hiver seg på selv om noen mener
det mer enn andre, sier Jacobsen som understreker at dette ikke er en bølge de
har kastet seg på i etterkant.
Han viser til at de fjernet plast fra sine emballasjer lenge
før oppmerksomheten om plast og plastforsøpling tok av i Norge og
internasjonalt.
– Vi har hele tiden gjort ting fordi vi selv mener det er
riktig.
Ved juletider i fjor passerte selskapet én million solgte
«Tufte-boksere» i Norge
Jacobsen forteller at de samtidig opplever det norske
retail-markedet som relativt tøft.
– Du kan nesten ikke åpne en avis uten å lese om
utfordringer i norsk retail.
Selskapet retter nå blikket mot utlandet der 15 prosent av
salget i dag foregår i om lag 20 land. Ifølge Jacobsen har de som mål å
øke denne andelen, og det er i Asia, og spesielt Kina, de ser det største
potensialet.
– Det er økte interesse blant befolkningen i Kina rundt det
å være aktiv. Vi ser at historien vi bygger opp rundt våre produkter, om Olaf
som en OL-vinner og norsk bonde, appellerer.
Tufte Wear er en del av et prosjekt i samarbeid med
Innovasjon Norge rundt etablering av norske klesmerker i Kina.
De store mulighetene i Østen gjør selskapet motivert for å
ta ytterligere steg. Tufte er nå i sluttforhandlinger om å åpne en
signaturbutikk i et eksklusivt kjøpesenter i millionbyen Shenzen, Kinas
IT-hovedstad, som ligger rett ved Hongkong.
– Vi vurderer nå om vi skal satse enda hardere
internasjonalt og få med noen investorer på laget, sier Jacobsen.
Saken er hentet fra E24.