FÆRRE PÅ MESSEN: Det er færre utstillere, stands og utstilte kvadratmetre på Norspomessen i januar. Men kommersiell leder i Sportsbransjen AS, Ole Petter Bratlie, sier det ikke er noen krise for messen, selv om det er strukturendring på gang i bransjen. FOTO: MORTEN DAHL

FÆRRE PÅ MESSEN: Det er færre utstillere, stands og utstilte kvadratmetre på Norspomessen i januar. Men kommersiell leder i Sportsbransjen AS, Ole Petter Bratlie, sier det ikke er noen krise for messen, selv om det er strukturendring på gang i bransjen. FOTO: MORTEN DAHL

Klar nedgang i antall utstillere på Norspomessen

Man må flere år tilbake for å finne et så lavt antall utstillerareal som på Norspomessen i januar. – Det er ingen krise for messen, men vi ser en strukturendring i bransjen som påvirker utviklingen av messen, sier kommersiell leder i Sportsbransjen AS, Ole Petter Bratlie.

Når Norspomessen sparkes i gang 18. januar i år, vil det være 800 færre kvadratmeter med stand enn på tilsvarende messe i fjor. Det er 84 utstillere mot 98 i 2014.

 

Ingen krise

- Vi ser en klar tendens til nedgang både med hensyn til antall utstillere, antall stands og ikke minst antall kvadratmeter. Det er ingen krise for messen. Vi har fortsatt med oss de mest sentrale og viktige leverandørene, men vi ser at det er en strukturendring på gang, som gjør at vi som messearrangør må tenke nytt for å finne fram til fornuftige og effektive løsninger for både leverandører, butikker og kjeder, sier kommersiell leder i Sportsbransjen AS, Ole Petter Bratlie.

Når dette skrives – like før jul 2014 – er det stor usikkerhet om den økonomiske situasjonen her i landet. Da finanskrisen slo til for fullt i 2008 og 2009, påvirket ikke dette sportsbransjens messer i nevneverdig grad. Da påmeldingen gikk ut for årets messe, var det lite som tydet på at Norge skulle få økonomiske utfordringer.

 

Strukturelle endringer

- Derfor tolker jeg nedgangen for Norspomessen som et uttrykk for at det er strukturelle endringer i bransjen. Mitt inntrykk er at leverandørene slutter i større grad opp om kjedemessene enn om Norspomessen, fordi mange leverandører har leveringsavtaler med både kjedesentraler og butikker, sier Bratlie.

Bransjens leverandører stiller ut der de er sikret å selge varer. Kjedene dominerer jo som kjent salgskanalene i Norge.

- Dette har utviklet seg over tid, men nå ser vi for alvor hvordan det slår ut på årets Norspo vintermesse. Det er viktig at leverandørene nå står samlet og ikke gjør Norspomessen til en «prekemesse», men til en reell salgs- og visningsmesse. Messer er fortsatt en rasjonell og effektiv salgs- og visningskanal for bransjen, sier Bratlie.

- Hvilke type leverandører er det som uteblir denne gang?

- De to store internasjonale leverandørene, Nike og adidas, stiller ikke ut. Dette er merkevarer som har svært høy kjennskap i markedet. For mange butikker er disse merkene en naturlig del av utvalget, uansett om de deltar på Norspomessen eller ikke. Det er også ei gruppe leverandører som har så lav inntjeningsevne at de rett og slett ikke har likviditet til å delta på messen. På den annen ser vi at det er en underskog av nye, små leverandører som melder sin ankomst, og det er positivt for messen, svarer den kommersielle lederen i Sportsbransjen AS.

 

Les mer i nyeste utgave av SPORT – nr 1 – som er ute i disse dager.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy