NORSK VANT I SVERIGE: Kari Traa er kåret til årets merkevare innen sport i Sverige. Her er country sales manager i Sverige, Kristofer Kjellvestad, (t.v.) og ansvarlig for Kari Traa i Active Brands, Erik Hegbom, med beviset. FOTO. ACTIVE BRANDS

NORSK VANT I SVERIGE: Kari Traa er kåret til årets merkevare innen sport i Sverige. Her er country sales manager i Sverige, Kristofer Kjellvestad, (t.v.) og ansvarlig for Kari Traa i Active Brands, Erik Hegbom, med beviset. FOTO. ACTIVE BRANDS

Kari Traa årets merkevare i Sverige

For første gang har en norsk merkevare – Kari Traa – blitt kåret til årets merkevare i Sverige.

- Dette betyr svært mye for oss. Vi har jobbet iherdig med det svenske markedet siden 2010, og viser at jobben vi har gjort har båret frukter. Det er viktig for oss å vite at vi kan klare det i Sverige. Da kan vi klare det i mange andre markeder også, sier ansvarlig for Kari Traa i Active Brands, Erik Hegbom i en kommentar til kåringen hos våre naboer i øst.

Snakkes om
«Årets merkevare i Sverige 2016» skal gå til en merkevare som ikke bare har solgt bra, men de skal ha solgt bra takket være en strategi og hardt arbeidet for å nå dit. Det skal være en merkevare som det snakkes om i løpet av det seneste året, og som andre merker kikker på og til og med kanskje kopierer, heter det i begrunnelsen for prisen. I år var det altså Kari Traa som ble Årets merkevare i Sverige. I juryens begrunnlse for valget heter det:
«Med høy funksjon og et unikt formspråk har de ikke bare fått kundene til å falle for det, men også høynet prisene for et helt segment. I tillegg har de gjort «after skin» veldig mye penere».

Skiller seg ut
Hegbom forteller at Sverige er det første landet som Kari Traa har satset på utenfor Norge, og etter seks år, har jobben de har gjort begynt å bære frukter.
- Vi har bygget opp merkevaren dør for dør, og vi skiller oss vesentlig fra alle de andre merkevarene som finnes i markedet der. Vi jobber nå med alle de største kjedene og butikkene i Sverige, sier Hegbom, som legger til at Kari Traa kommer til å jobbe med land for land for å bygge opp merkevaren i nye markeder. Han sier at Active Brands har investert mye i både ansatte og marketing i Sverige med Kari Traa, som nå er det største markedet utenfor Norge. I fjor ble det omsatt
Kari Traa-produkter for ca 100 millioner kroner, og vi forventer god vekst i alle kategorier også i 2017. Totalt omsetter Kari Traa for om lag 440 millioner.
- Vi er nå på vei inn i Finland, der vi gjør det på samme måte i Sverige. Vi kommer til å lykkes også i Finland, sier Hegbom.
- Hvor kjent er Kari Traa som idrettsutøver i Sverige?
- Ikke mye. Det har
lite å si for merkevaren som sådan, men historien er god. Men Kari Traa som person har ikke noe stort navn hos Søta Bror, svarer Hegbom.


Tilbake
 

Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp

 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer
 
Silje Garberg Ree blir ny leder av Bergans