Julehandelen er i full gang

Publisert: 12.11.2019 Forfatter: Birgitte S. Skjerven
Julehandelen er i full gang

Snøen laver ned i hele landet og det kjøres løyper og preppes i skog og mark. Får vi snø både før og etter jul er det gull for en hardt presset sportsbransje. For det bogner av varer og tilbud på markedet de siste månedene før jul.

Totalt sett handler vi i Norge for om lag 58 milliarder kroner i desember, og hver nordmann legger igjen om lag 10.800 kroner i butikkene i årets siste måned. Det betyr at omsetningen er i underkant av 30 prosent høyere i desember enn gjennomsnittet av året for øvrig, viser tall fra Kvarud analyse og SSB.

For faghandelen ligger desember-omsetningen oppunder 33 milliarder kroner, og for sportsbutikkene spesielt, 1,6 ganger høyere enn snittet for januar til november 2018.

Jul er nå

Desember er fortsatt årets viktigste måned for handelsnæringen, selv om betydningen av handelen i desember avtar. I 2018 var den prosentvise andelen av handel i desember 27 prosent høyere, sammenlignet med gjennomsnittet for årets elleve øvrige måneder. Men det er tydelige tegn på at november måned har slått seg opp som nest best for julehandelen.

Black Friday hele uka

Black Friday har skutt fart i Norge og forskyver stadig mer av handelen til siste uken i november. I fjor la nordmenn igjen i overkant 3,7 milliarder norske kroner i norske butikker, både fysiske og netthandel, under Black Friday. Det var en økning på 3,1 prosent sammenlignet med året før. I år forventer Virke en omsetning på nærmere 3,8 milliarder kroner på Black Friday 31. november 2019.
Men konseptet henger ikke lenger kun på denne ene fredagen. Mange butikker har valgt å spre salgstilbudet over flere dager. Black Friday har blitt Black Week. Tallene for handelsnæringen totalt sett, gjenspeiler trenden for sportsbransjen.

Nyttig salgsvindu

Aktørene i sportsbransjen har store forventninger til november og desember.
Anton Sport er en av de som gjorde det godt i 2018, men forventer allikevel kraftig vekst.
-Black Friday er i år så sent i november, at den kan bli tidenes største, sier Morten Borgersen, daglig leder i Anton Sport, og legger til at det da også vil bli den største dagen i omsetning i 2019.

Marked i ubalanse

– Detaljhandelen og varehandelen er inne i en kritisk fase som er kjennetegnet av en betydelig ubalanse. Det er for mange tilbydere og for stor varemengde i forhold til det som etterspørres, sier handelsekspert Reidar Mueller i Varde Hartmark til NRK om handelsnæringen i sin helhet. det vil overraske meg veldig om ikke rabattkjøret og tilbudskjøret de siste seks ukene før jul blir sterkere og høyere enn noen gang, sier han.

Det har lenge vært en utfordring for sportsbransjen at det er mange om beinet. Det er mange nye salgskanaler, både nasjonale og internasjonale som spiser av markedet og de store kjedene jobber hardt for å tilpasse seg kundenes behov.
Lars Kristian Lindberg, toppsjefen i Gresvig står midt i en om-rigging av sportskjeden, og i den prosessen er det mange varer som skal ut.
-Vi i Gresvig forbereder oss på å konvertere over 80 butikker fra G-Sport over til Intersport i de nærmeste månedene, og vi har startet sluttsalget i flere butikker.

LIndberg ser en positiv utvikling både på omsetningstallene og på reduksjon i lagersituasjonen.
-For oss blir Black Friday, Julehandelen og januarsalget gode anledninger til å selge ut veldig mye varer til fantastiske priser, sier han.