Intersport med nytt butikk-konsept

Publisert: 10.11.2017 Forfatter: Morten Dahl
Intersport med nytt butikk-konsept
FRAMTIDENS BUTIKK: Fra en av Intersports Future Stores i Berlin, der ny digital teknologi er tatt i bruk. FOTO: INTERSPORT

I kampen mot nye handelskanaler har Intersport lansert et nytt konsept – i første omgang i Berlin. Butikkene går under navnet Future Stores.

Ikke uventet er de nye Intersport Future Stores sterkt digitaliserte og teknologiske. Tre slike butikker er allerede åpnet i den tyske hovedstaden Berlin, og flere vil komme etter hvert. Butikkene har nytt design og har flere forbruker- og framtidsrette komponenter som displays, berøringsskjermer, hologrammer, «magiske speil» og digitale prøverom. Kundene kan få informasjon om produktene via virtuelle briller.

Produkt-tilgjengelighet
Arealet er delt inn i to soner; en blå som likner mye på en tradisjonell sportsbutikk med standardiserte produkter og et rødt område hvor produktsortimentet er justert etter lokale forhold. De nye butikkene skal etter hvert gi et godt grunnlag for å kunne tilby kundene i butikken det de virkelig etterspør gjennom digitalisering. Intersport-kjeden i Tyskland tester for øyeblikket ut et system med permanent produkt-tilgjengelighet.
Intersport søker nå å gjøre organisasjonen langt mer moderne, og to skritt er allerede iverksatt – i tillegg til Future Stores. Det ene er å ha lansert en egen web-side i mars i år, og det andre er å etablere en online-plattform for Intersport-butikkene i Tyskland.

Medlemmer
Denne er unik fordi den analyserer og kan ha oversikt kundenes relasjoner. Plattformen har allerede 60 forhandler-medlemmer og fungerer som en markedsplass for disse på nett. Planen er å ha 200 medlemmer ved utgangen av 2018.