MESTRING: Eventyrer Randi Skaug, som var første norske kvinne på Mount Everest, holdt foredrag om mestringsfølelse på Sportsbransjedagen torsdag. FOTO: MORTEN DAHL

MESTRING: Eventyrer Randi Skaug, som var første norske kvinne på Mount Everest, holdt foredrag om mestringsfølelse på Sportsbransjedagen torsdag. FOTO: MORTEN DAHL

Inspirerende om mestring, ledelse, omstilling og økonomi

- Det gjør noe med deg å kunne mestre. Å gjøre det beste jeg kan, er ofte nok.

Ordene tilhører Randi Skaug. Hun var den første norske kvinnen som besteg Mount Everest – for 14 år siden. Torsdag fortalte hun om sin strabasiøse tur for nærmere 30 representanter fra bransjen. De deltok på Sportsbransjedagen som arrangeres samtidig med årsmøte og styremøter i Norspo AS og Norsk Sportsbransjeforening.
Randi Skaug holdt foredrag sammen med professor Jan Ketil Arnulf, Thorodd Bakken fra Nordea og sjeføkonom Lars E. Haartveit fra Virke.
SJEFØKONOM Lars E. Haartveit fra Virke holdt også foredrag - om varehandelen i dag og framover. FOTO: MORTEN DAHL

Mestringsfølelse
Randi Skaug, som har fortid fra næringslivet, er en sprek eventyrer som har gjort masse forskjellige ting. Det mest spenstige var trolig å bestige Mount Everest i 2004. Da ble hun den første norske kvinnens som nådde toppen.
- Drømmen ble startet 26 år før jeg gjennomførte turen. Jeg forberedte turen i mange år, og planla den i halvannet år. Det gjør noe helt spesielt med deg å mestre ting – som å bestige verdens høyeste fjell. I mine forberedelser sa jeg til meg selv at så lenge jeg gjør det beste jeg kan så får det være nok. Og slik er det i livet ellers også, sa Skaug. Hovedmålet med turen for følget var at alle skulle komme helskinnet hjem igjen, selv om det å nå toppen også selvsagt sto sentralt. Kun Randi Skaug nådde toppen - sammen med sherpaen sin. De andre nådde ikke målet av ulike grunner. Ville hun gjort det igjen? Ja, selvsagt, svarte hun. Men at det hadde kostet mye er det ingen tvil om – det så vi på bildene og filmen hun viste under foredraget. Nå driver hun et adventure-byrå i havgapet på Steigen. Før dette har hun fullført Seven Summits (de høyeste fjellene på hvert kontinent) og reist i mer enn 75 land. I tillegg har hun foretatt mange reiser og opplevelser i Norge og har også et humanitært engasjement.

LEDELSE: Jan Ketil Arnulf fra BI holdt foredrag om ledelse. FOTO: MORTEN DAHL

Ledelse og omstilling
Randi Skaug ble etterfulgt av professor Jan Ketil Arnulf ved Handelshøyskolen BI. Han har de senere årene forsket på hvordan ledelse utøves og skapes og åpnet foredraget ved å si at «ledelse er å skape resultater. Det er et problem i seg selv». Arnulf, som er utdannet psykolog, satte ledelsesbegrepet under lupen i et historisk perspektiv, og mange dro på smilebåndet av hans engasjerende foredrag.
Han mener at en god leder er en som tydelig gir uttrykk for visjoner og målsetninger, er lydhør på om «vi» - dvs lederen selv og medarbeideren selv – er på vei mot målet og er fleksibel i valg av tilnærming og arbeidsmåter på vei til målet.
Nestemann på foredragslista var Thorodd Bakken fra Nordea. Hun snakket om hvordan Nordea har måttet omstille seg som følge av finanskrisen som slo til for 10 år siden. Og i tillegg må omstille seg i takt med kundenes behov og ønsker i en stadig digitalisert verden.
Lars Haartveit, Virkes sjeføkonom, fikk blant annet spørsmål om vi ville se like tilstander i Norge som i USA der flere kjøpesentre har gått dukken.
OMSTILLING: Thorodd Bakken fra Nordea med et foredrag om omstilling i finansnæringen. FOTO: MORTEN DAHL

Forskjell på USA og Norge
-Det som skjer i USA vil påvirke oss, men jeg har liten tro på at utfallet blir det samme i Norge. Den ekstreme kjøpesenter-døden i USA vil vi nok ikke oppleve i Norge. Til det er forskjellen fra USA og Norge for store. I USA ligger kjøpesentrene langt ute på landet, kjøpekraften og lønningene i Norge er vesentlig bedre, og antall ansatte i butikkene i USA er altfor mange, svarte Haartveit.
Han sa likevel at det sakte, men sikkert vil bli færre fysiske butikker i Norge, men ikke sånn at det blir dramatisk mange borte på kort tid.
Virkes sjefsøkonom sa også at endringene i varehandelen reduserer butikkenes makt.
-Forbrukerne har fått mer makt gjennom nye muligheter til å sjekke hele verdikjeden på nettet, mens produsentene har fått nye kanaler å selge varene i, sa han.
Lars Haartveit touchet også innom temaer som økt urbanisering, eldrebølgen og de store internasjonale og nasjonale linjene i økonomien som påvirker folks hverdagsøkonomi.
VELKOMMEN: Adm. dir. i Norsk Sportsbransjeforening, Trond Evald Hansen, ønsket velkommen til Sportsbransjedag torsdag. FOTO: MORTEN DAHL

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer