Innen 2024 skal all plasten Adidas bruker være resirkulert

Publisert: 19.09.2018 Forfatter: Birgitte Skjerven
Innen 2024 skal all plasten Adidas bruker være resirkulert
I 2016 produserte Adidas de første løpeskoene laget av resirkulert plast. Kolleksjonen Ultraboost Parley er laget av plast hentet fra havet. Foto: Adidas.

I løpet av seks år skal all plasten sportsmerket bruker være 100 prosent resirkulert. Løftet de har gitt omfatter også bruk av ny polyester noe de bruker i nesten alt av tekstiler.

Det tyske sko- og treningstøy-selskapet har i tillegg lovet å slutte med plast i kontorene, i butikkene, i lagrene og i alle egne distribusjonslokaler.
Med alle disse endringene på plass, har de regnet seg frem til å spare 40 tonn plast per år.
50 prosent av materialet Adidas bruker i de 920 millioner forskjellige produkter de selger er i polyester, derfor er det ikke mulig å endre alt over natten, forteller markedsdirektør i Adidas Eric Liedtke til Financial Times. Resirkulert polyester er i tillegg ca. 10 – 20 prosent dyrere en nytt. Så selv om Adidas klarer målet sitt om å selge 11 millioner resirkulerte sko til neste år, vil det bare være omtrent tre prosent av deres årlige sko-produksjon.

Blir flere og mer


Det er et økende fokus på de enorme miljøproblemene plastavfallet skaper, for det er et problem som berører alle. Det er mange i industrien som har begynt å ta i bruk resirkulert plast, men for mange oppleves løsningen for dyr.
Den amerikanske produsenten Thread International, som produserer resirkulert materialet til mange i industrien, tror prisgapet mellom ny og resirkulert plast vil lukkes etter hvert som industrien klarer å samle, rense og prosessere mer av den brukte plasten.
Patagonia har benyttet resirkulert materiale i mange av sine produkter lenge, men også andre store produsenter som Fjällräven, Marmot, Timberland og Reebok, for å nevne noen, ser verdien i å ta i bruk resirkulert materiale i produksjonen sin.

Gode tall for Adidas


I andre kvartal steg Adidas nettoresultat med hele 20 prosent. Det tyske sko- og treningstøy-selskapet har kapret nye markedsandeler i USA, selv om det fortsatt ligger bak giganten Nike.
Adidas konsernsjef Kasper Rorsted tok grep for å bedre lønnsomheten da han tok over roret i 2016. Han ser ut til å lykkes godt så langt, men om det skyldes miljøfokuset er uklart.