Icebug er blitt klimapositive

Svenske Icebug er verdens første klimapositive produsent av outdoorsko. Initiativet løftes fram av FN.

– Vi er ikke perfekte, men klimakrisen kan ikke vente på det. Vi må handle nå, sier Icebugs sjef David Ekelund.

Det svenske skofirmaet Icebug har siden de startet i 2001 vokst til å bli en markant produsent av sko med grep for å kunne være ute når det er glatt. Icebug har lenge arbeidet med å redusere sine utslipp, og etter forrige sommer lovet firmaet at de skulle bli klimapositive i 2020. Siden da har dette hatt største prioritet for selskapet som har lykkes med å bli klimapositive allerede nå.
– Når vi bestemte oss visste vi ikke hva vi gav oss inn på. Vi visste ikke om det ville koste 2 kroner eller 200 kroner per sko, men bare kjente at vi måtte gjøre dette for å ta vårt ansvar, sier Ekelund.
Produsenten hadde allerede kommet langt i arbeidet med bærekraft da de satte seg sitt mål. Det lettet arbeidet, men Eklund mener likevel det var enklere for dem å bli klimapositive enn han hadde trodd.
Det å være klimapositiv innebærer å følge initiativet Climate Neutrale Now. Det er lansert av FN og består av tre enkle steg:

  • Mål firmaets totale utslipp av drivhusgasser, inkludert produksjon, drift og transport.
  • Arbeid aktivt for å redusere utslippene så langt det er mulig.
  • Kompenser årlig for de utslippene som ikke kan unngås, gjennom å investere i prosjekt som reduserer drivhusgasser og er sertifisert av FN.

For Icebug har den største utfordringen vært å måle utslippene fra produksjonen. Icebug har ikke de eksakte tallene enda, derimot finnes det en god beregning. Icebug velger derfor å forholde seg til den, etter som de med sikkerhet vet at de forårsaker utslipp. For å være på den sikre siden overkompenserer Icebug også med 30 prosent mer enn de beregnede utslippene, noe som gjør at firmaet er klimapositivt. Initiativet løftes nå fram av FN.

–Gjennom denne typen innsats, det vil si å redusere egne utslipp og hjelpe andre å redusere sine, kan vi øke tempoet i Parisavtalens mål om et klimanøytralt samfunn, sier Niclas Svenningsen, ansvarlig for Global Climate Action hos FN Climate Change.

David Ekelund håper initiativet kan motivere og engasjere andre i bransjen til å gjøre det samme.

– Vi gjør ikke dette for å se bra ut, understreker han. Vi har fremdeles mye igjen når det gjelder å redusere våre utslipp enda mer og annet bærekraftarbeid. Det å kompensere er ikke noe frikort for å kunne fortsette som man alltid har gjort. Vi vil nå maksimal effekt og det klarer vi bare om andre gjør det samme som oss.


Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer