I morgen vil vi handle for rundt 4 milliarder kroner!

Publisert: 22.11.2018
I morgen vil vi handle for rundt 4 milliarder kroner!
Prognoser fra Virke anslår at nordmenn vil bruke om lag 3,9 milliarder kroner på Black Friday.

Black Friday har etablert seg i handelsstanden som den største enkeltstående salgsdagen i året.

– Black Friday regnes som startskuddet for julehandelen, sier Bror William Stende, direktør for Faghandel i Virke.

Forventer ny rekord i 2018

På «Black Friday» vil nordmenn handle for rundt fire milliarder kroner i butikker og nettbutikker, ifølge anslag fra Virke.
– Black Friday og økt netthandel har endret julehandelsvanene våre. I fjor la nordmenn igjen i overkant 3,6 milliarder kroner i norske butikker (fysiske og netthandel), noe som var en økning på 16 prosent sammenlignet med året før, sier Stende og forventer at dette tallet øker til 3,9 milliarder kroner i år.

På en vanlig fredag omsetter butikkene for rundt to milliarder kroner.
Nå må bransjen regne inn flere dager for i fjor og i år har salget utviklet seg til en «Black Week» hos flere av de store butikkjedene. 

Julehandelen starter i november


Black Friday er blant årsakene til at vi er tidligere ute med julegavekjøpene enn før.
– Særlig er det omsetningen i elektro- og sportsbutikker som forflytter seg til november. Dette er bransjer som tilbyr mange klassiske julegaver og som ofte har mange gode tilbud og muligheter for gode kjøp på Black Friday, sier Stende. 

Salgshelgen vi går inn i er blitt ekstremt viktig for mange i sportsbransjen.

-Vi, som andre retailere, ser jo at en del av julesalget forflyttes inn i november og det er viktig for oss å være tilstede på de handledagene der våre kunder ønsker å gjøre bra kjøp. Vi har forberedt de tekniske plattformene på høyere trafikk enn normal, sier Anders Kjellén, administrerende direktør i XXL Norge. 

 

Om Black Friday

Black Friday startet i USA på 1960-tallet. Etter hvert har det spredd seg til Europa og Asia og i Norge dukket fenomenet for første gang opp i 2009. Skikkelig fart i denne amerikanske tradisjonen i Norge var det først i 2015.

Tall fra kjøpesentrene* viser at omsetningen siste fredag i november 2015, var hele 54,8 prosent høyere enn omsetningen siste fredag i november 2014. Black Friday er første fredagen etter Thanksgiving og vil derfor alltid ligge i perioden 23.-29. november.

*Basert på omsetningstall fra over 190 kjøpesentre