GOD VEKST: Hummel har hatt god vekst i Norge de seneste årene. I fjor kunne distriktssjef Jørgen Fjeldstad i assistCo notere seg for en omsetningsvekst på 30 prosent og 72 millioner i kroner i omsetning i Norge. FOTO: MORTEN DAHL

GOD VEKST: Hummel har hatt god vekst i Norge de seneste årene. I fjor kunne distriktssjef Jørgen Fjeldstad i assistCo notere seg for en omsetningsvekst på 30 prosent og 72 millioner i kroner i omsetning i Norge. FOTO: MORTEN DAHL

I ferd med å bli toneangivende klubb-aktør

Med 72 millioner kroner i omsetning begynner Hummel å bli en stor og toneangivende klubbleverandør i Norge igjen – slik de var på 80- og 90-tallet.

BildetekstDet er assistCo som har ansvaret for den danske merkevaren i Norge. I løpet av relativt få år har selskapet klart å reetablere Hummel her i landet, og den store veksten og interessen merkevaren har i Norge for tiden, mener distriktssjef i assistCo, Jørgen A. Fjelstad, skyldes dedikert og fokusert arbeid over tid.

Tredje størst på klubb
- Vi har bygd opp både organisasjonen, merkevaren og distribusjonen over tid, og vi mener nå vi er landets tredje største klubbleverandør, sier Fjeldstad. Bare Umbro og adidas er større på klubb i Norge, mener han.

I fjor omsatte assisttCo Hummel-produkter for 72 millioner kroner – mot 56 millioner året før. Det er en økning på solide 30 prosent.

- Vi tror at mange av beslutningstakerne i butikker og klubber vokste opp med Hummel under storhetstiden på 80- og 90-tallet, og dermed har et forhold til merkevaren. Vi ser også at vårt konsept for barn har hatt suksess og har hatt stor vekst hver sesong, sier Fjeldstad.

Hummel er i inne på de fleste kjedene i Norge, og i tillegg jobbes det godt med butikker i flere av kjedene.

Jobber via forhandlerne
Fjeldstad tror også at Hummel som komplett klubbleverandør har spilt en positiv rolle i utviklingen av det danske merket i Norge. Hummel leverer i tillegg til tekstiler til bruk både på og utenfor banen, også baller og sko, noe som gjør at de kan levere det meste til klubbene.

For Fjeldstad er det viktig at all handel til klubbene går via forhandlere.

- Dette er avgjørende for oss. Vi ser at noen direkteleverandører har utfordret oss som jobber med forhandlerleddet, men butikkene ser nå også at disse er en konkurrent til dem, og dermed ønsker å jobbe med leverandører som samarbeider med dem mot klubbmarkedet, sier den daglige lederen i assistCo.

Også for Hummel er det viktig å satse på bredden, og de gjør kun selektive avtaler mot toppklubber her i landet. Blant har de signert som leverandør til Norway Cup – verdens største fotballturnering.

 

100 mill i 2018

- Vi har som mål å bikke 100 millioner kroner i 2018, og det tror vi er fullt oppnåelig med den omsetningsutviklingen vi nå erfarer. Resultatet før skatt ble i fjor på 4,5, sier Jørgen A. Fjeldstad avslutningsvis.

assistCo har fortsatt hovedkontor og lager på Rjukan. Selskapet har 16 ansatte med avdelingskontorer i Trondheim, Bergen og Oslo.


Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy