HOLDBARHET PÅ ALVOR: H&M har store mål for sitt holdbarhetsarbeid, viser deres ferske rapport for 2016.

HOLDBARHET PÅ ALVOR: H&M har store mål for sitt holdbarhetsarbeid, viser deres ferske rapport for 2016.

H&M med hårete holdbarhetsmål

Hennes & Mauritz ( H&M), som den siste tiden også har satset på en sportskolleksjon, har kommet med sin holdbarhetsrapport.

Svenske H&M, en av verdens største kleskjeder, opplyser i sin holdbarhetsrapport for 2016 av selskapet at 96 prosent av elektrisiteten som de har brukt på verdensbasis, kom fra gjenbruksressurser. Det samme tallet i 2015 var 78 prosent. H&M har også redusert sitt CO2-utslipp med 47 prosent i samme periode.

«Holdbarhetsull»
H&M har som målsetning at de innen 2030 kun skal bruke gjenbruks- eller holdbarhetsmaterialer i produktene sine. I fjor var denne andelen på 26 prosent, så svenskene har satt seg et hårete mål i så henseende. Men de har fortsatt 13 år å gjøre det på. I løpet av 2020 har de satt seg som mål kun å bruke ull fra holdbarhetsressurser.

I fjor samlet H&M ifølge deres egen holdbarhetsrapport, inn 16.000 tonn med «uønskede» tekstiler som en del av selskapets globale stoffinnsmlingsinitiativ. Det var i 2013 at H&M lanserte dette initiativet, og siden den gang har de samlet inn 39.000 tonn med slike tekstiler. I løpet 2020 er målet å samle inn minst 25.000 «uønskede» tekstiler årlig.

H&Ms holdbarhetsansvarlig, Anna Gedda.
H&M brukte gjenbrukspolyester i 2016 som tilsvarer 180 millioner plastflasker.

Mer rettferdig
- Vi ønsker å bruke vår størrelse til å endre bransjen mot en mer sirkulær og gjenbruks-mote, samtidig som selskapet skal bli ennå mer rettferdig, sier ansvarlig for holdbarhet i H&M Group, Anna Gedda. 

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer