HELLY HANSEN: Helly Hansen var nominert med to produkter i kåringen av det beste norske designet de siste 100 årene. Det var bare Kelly Coat som nådde opp til finalegruppa. FOTO: HELLY HANSEN

HELLY HANSEN: Helly Hansen var nominert med to produkter i kåringen av det beste norske designet de siste 100 årene. Det var bare Kelly Coat som nådde opp til finalegruppa. FOTO: HELLY HANSEN

Helly Hansen og Rottefella i design-finale

Helly Hansen og Rottefella er de eneste fra sportsbransjen som er blant de 30 finalistene som kan stemmes på i en stor designkåring som Aftenposten og DOGA står bak. Stemmegivningen avsluttes tirsdag.

Totalt var det 100 merkevarer og bedrifter som kom til en slags finale i Afteposten og DOGAS’ designkonkurranse. 30 av disse har gått til en slags superfinale, og her er det bare Helly Hansen og Rorttefella som gjenstår fra sportsbransjen.

Kelly Coat


Helly Hansen er nominert til finalen med sin Kelly Coat. På 1950-tallet revolusjonerte plastmaterialer konfeksjonsindustrien. De tidligere blytunge regnklærne i oljeimpregnert tekstil ble byttet ut til fordel tynne PVC-materialer i sterke, moteriktige farger, som appellerte til nye og yngre målgrupper. For jentene ble regnjakken Kelly Coat et viktig og moteriktig symbol på identitet.
Juryens begrunnelse:
Regntøy ble tidligere sett på som et nødvendig onde, stivt og uformelig. Med Kelly Coat klarte Helly Hansen å knekke ungdomskoden og skape en trend blant unge, norske jenter. Den hadde et tynnere og mer behagelig materiale, elegant snitt og detaljer og tok ungdomskulturen på alvor. Kelly Coat ble raskt en enorm salgssuksess i Norge og store deler av Europa.
I tillegg til var Helly Hansen også nominert med Navigare, men denne nådde ikke helt opp til superfinalen.

Rottefella

ROTTEFELLA er også med i finalegruppa med sin Bror With-binding fra 1927 FOTO; ROTTEFELLA

Rottefella er i finalen med Bror Withs innovative skibinding fra 1927 bestod av en klembøyle festet til skoens tupp. Dette ga økt bevegelighet, og Rottefella fikk sitt gjennombrudd under OL året etter da den norske militærpatruljen brukte bindingene og tok gull. Rottefella har siden bidratt til en rekke suksesser for norske skiløpere. 
Juryens begrunnelse:
Bindingen var revolusjonerende på mange måter. Den var enklere å ta av og på og var lettere på foten. Den bidro også til bedre fraspark og helt nye muligheter for utvikling av teknikk. Suksessen la grunnlaget for bedriften Rottefella, som ble en av verdens ledende produsenter av bindingssystemer. Dagens løsninger er ganske annerledes, men grunnkonseptet med tåfeste er fortsatt det samme.

 

Mange andre fra bransjen også


Av de 70 som ligger mellom 31,- og 100.-plass, men som dermed ikke nådde opp til finalen, så er det flere kjente norske sportsmerkevarer som er representert. Disse er Alfa Sko, Swix Sport (skismøring og Triac-staven), Mariusgenseren, Norrøna, Sweet Protection, DBS Apache Cross sykkel og Viking regnstøvler.
Børre Hegbomi sier i en kommentar til finalenominasjonen at design har og vil alltid være veldig viktig for Helly Hansen.
-Vi har alltid hatt fokus på godt design med  både tekniske materialer og funksjonelle løsninger. Dette er også hovedgrunnen til at vi har opparbeidet oss en rolle som en sentral aktør i den norske og internasjonale sportsbransjen, sier Hegbom.  
-Ser man på alt av design som er utviklet i Norge de siste 100 årene er det påfallende mye norske forbrukere sannsynligvis ikke er klar over at er designet i Norge. Som land er Norge mest kjent for oljen, men det er utrolig mye godt design og kreativ produktutvikling som kommer herfra. Det er noe Helly Hansen syns burde anerkjennes i sin helhet mer enn det har blitt gjort frem til nå, sier Børre Hegbom.
Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer