Totalt var det 100 merkevarer og bedrifter som kom til en
slags finale i Afteposten og DOGAS’ designkonkurranse. 30 av disse har gått til
en slags superfinale, og her er det bare Helly Hansen og Rorttefella som
gjenstår fra sportsbransjen.
Kelly Coat
Helly Hansen er nominert til finalen med sin Kelly Coat. På 1950-tallet revolusjonerte plastmaterialer
konfeksjonsindustrien. De tidligere blytunge regnklærne i oljeimpregnert
tekstil ble byttet ut til fordel tynne PVC-materialer i sterke, moteriktige
farger, som appellerte til nye og yngre målgrupper. For jentene ble
regnjakken Kelly Coat et viktig og moteriktig symbol på identitet.
Juryens begrunnelse:
Regntøy
ble tidligere sett på som et nødvendig onde, stivt og uformelig. Med Kelly Coat
klarte Helly Hansen å knekke ungdomskoden og skape en trend blant unge, norske
jenter. Den hadde et tynnere og mer behagelig materiale, elegant snitt og
detaljer og tok ungdomskulturen på alvor. Kelly Coat ble raskt en enorm
salgssuksess i Norge og store deler av Europa.
I
tillegg til var Helly Hansen også nominert med Navigare, men denne nådde ikke
helt opp til superfinalen.
Rottefella
ROTTEFELLA er også med i finalegruppa med sin Bror With-binding fra 1927 FOTO; ROTTEFELLA
Rottefella er i finalen med Bror Withs innovative
skibinding fra 1927 bestod av en klembøyle festet til skoens tupp. Dette ga økt
bevegelighet, og Rottefella fikk sitt gjennombrudd under OL året etter da den
norske militærpatruljen brukte bindingene og tok gull. Rottefella har siden bidratt
til en rekke suksesser for norske skiløpere.
Juryens begrunnelse:
Bindingen
var revolusjonerende på mange måter. Den var enklere å ta av og på og var
lettere på foten. Den bidro også til bedre fraspark og helt nye muligheter for
utvikling av teknikk. Suksessen la grunnlaget for bedriften Rottefella, som ble
en av verdens ledende produsenter av bindingssystemer. Dagens løsninger er
ganske annerledes, men grunnkonseptet med tåfeste er fortsatt det samme.
Mange
andre fra bransjen også
Av de 70 som ligger mellom 31,- og 100.-plass, men
som dermed ikke nådde opp til finalen, så er det flere kjente norske
sportsmerkevarer som er representert. Disse er Alfa Sko, Swix Sport (skismøring
og Triac-staven), Mariusgenseren, Norrøna, Sweet Protection, DBS Apache Cross
sykkel og Viking regnstøvler.
Børre Hegbomi
sier i en kommentar til finalenominasjonen at design har og vil alltid være
veldig viktig for Helly Hansen.
-Vi har alltid hatt fokus på godt design med både tekniske materialer og
funksjonelle løsninger. Dette er også hovedgrunnen til at vi har opparbeidet
oss en rolle som en sentral aktør i den norske og internasjonale
sportsbransjen, sier Hegbom.
-Ser man på alt av design som er utviklet i Norge de siste 100 årene er det
påfallende mye norske forbrukere sannsynligvis ikke er klar over at er designet
i Norge. Som land er Norge mest kjent for oljen, men det er utrolig mye godt
design og kreativ produktutvikling som kommer herfra. Det er noe Helly Hansen
syns burde anerkjennes i sin helhet mer enn det har blitt gjort frem til nå,
sier Børre Hegbom.