FONØYD: Global salgsdirektør Børre Hegbom i Helly Hansen e fornøyd med både fjorårstallene og ikke minst at de for første gang har nådd over 1 milliard i forhåndsordrer for høsten, en høy tosifret prosentuell vekst FOTO: MORTEN DAHL

FONØYD: Global salgsdirektør Børre Hegbom i Helly Hansen e fornøyd med både fjorårstallene og ikke minst at de for første gang har nådd over 1 milliard i forhåndsordrer for høsten, en høy tosifret prosentuell vekst FOTO: MORTEN DAHL

Helly Hansen med svært gode tall

Helly Hansen fortsetter å levere gode tall, og i fjor økte omsetningen med 6,4 prosent til 2,6 milliarder kroner, dette til tross for en reduksjon i produktlinjen på 25 prosent.

Dette fortelles i en pressemelding som Helly Hansen presenterer. I tillegg til nok et godt omsetningsår kan HH med hovedkontor i Oslo også notere seg for en rekord på 204 millioner i såkalt operasjon EBITDA.

Mer forbrukerrettet
- Vi bygger et sterkere forbrukerorientert selskap med fokus på finansiell vekst, en strategi vi lanserte for to år siden. Ansatte i Helly Hansen har nok en gang levert et rekordår, sier adm. dir. i Paul Stoneham i en kommentar til tallene.

Omsetningen endte altså i fjor på 2,66 milliarder kroner – opp fra 2,5 milliarder  året før – en økning på 6,4 prosent. Den organiske veksten var på 4 prosent, og økningene kommer til tross for at man har redusert produktlinjen med 25 prosent.
Den såkalte operasjonelle EBITDA’en endte på 204 millioner kroner – en økning på 24 prosent fra 2015. Ifølge pressemeldingen leverte all land et positivt resultat – også USA for første gang.

Over 1 milliard i ordreinngang høst/vinter 2017
Global salgsdirektør, Børre Hegbom, sier at utsiktene for Helly Hansen inneværende år ser svært lovende ut med en økning i ordrebøkene på over 1 milliarder kroner.

- Vi har for første gang nådd over 1 milliard i forhåndsordrer for høsten, en høy tosifret prosentuell vekst . I dagens marked i Norden og Europa er det få, om noen som kan vise til en tilsvarende ordrebok målt i kroner. Husk også at dette er ren vekst av egen merkevare. Vi har ikke foretatt oppkjøp av andre merker eller selskaper slik en del andre aktører gjør for å få vekst , sier Hegbom, og legger til:
- Vår vekst er eple mot eple og kun på merkevaren HH Sport .Han kan fortelle at ordreveksten er god i alle land, og i kroner og øre er veksten størst i Norden.
- Vi øker altså ordreinngangen samtidig som vi ikke har søkt vesentlig flere kunder. Det betyr at eksisterende kunder kjøper mer av oss enn tidligere. Dette kan bare bety at vi framstår lønnsomme for kundene våre, at vi har en veldig attraktiv merkevare og at vi tar markedsandeler fra andre aktører da markedet totalt sett ikke øker, sier Hegbom.
- Hvordan forklarer du omsetningsøkningen i fjor og den gode ordreinngangen i år med tanke på den dårlige vinteren vi har lagt bak oss?
- Det er flere grunner til veksten blant annet så er vi som sagt lønnsomme for våre kunder, vi har en veldig god kolleksjon, investerer i markedsføring, har gode leveringer osv. I tillegg så har vi svært gode ansatte som jo leverer disse resultatene. 

Flytting av messer stadig mer viktig
- Vi har solgt mer enn det vi hadde trodd på forhånd. Det gjør at vi må produsere mer enn vi i utgangspunktet hadde planlagt med våre fabrikker og det skaper noen utfordringer for oss. Vi jobber nå med å løse alle disse positive utfordringene og tror vi skal komme i mål. De som hevder at leverandørene ikke tar risiko ved å flytte messene til våren i 2018, er nok ikke helt kjent med hvordan disse prosessene fungerer. Leverandørene må blant annet bestille metervare, glidelåser osv lenge før vi har mottatt en ordre. Vi tar altså stor risiko ved å jobbe på denne måten, og vi ønsker å stå først i køen hos fabrikkene når ordrene i seg selv skal produseres. Det handler om å få tilgang til kapasitet og levert varene til riktig tid når kundene vil ha det. Det gjør vi ikke hvis vi har sene ordrefrister. De aller fleste større messene rundt omkring i verden flyttes tidligere på året enn før for å fange opp de tidligere ordrefristene hos leverandørene. Da må vi i Norge følge etter, sier Børre Hegbom, og er glad for at Norspomessen neste år blir i juni og ikke august som i år.

 


Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer