Helly Hansen kjøper Musto

Publisert: 20.10.2017 Forfatter: Morten Dahl
Helly Hansen kjøper Musto
OPPKJØP: Norske Helly Hansen har kjøpt opp britiske Musto, som er store på seiling.

Helly Hansen kjøper den engelske merkevaren Musto, som er store på seilbekledning, men også har kolleksjon mot outdoor. Med dette oppkjøpet styrker Helly Hansen seg i det britiske markedet.

Det var onsdag at oppkjøpet ble kjent gjennom en pressemelding, og der går det fram at oppkjøpet skjer først og fremst for å framskynde Helly Hansens vekststrategi. Musto er et kjent britisk varemerke spesielt inn mot seiling, men har også outdoor-kolleksjon, og var eid av Phoenix Equitiy Partners og noen andre mindre aksjeeiere fram til oppkjøpet fra den norske merkevaren var et faktum.

Blir verdensledende
I pressemeldingen fra Helly Hansen heter det at etter oppkjøpet blir Helly Hansen verdensleder innen profesjonelle seilerklær, og at de allerede er verdensledende innen profesjonelle skiklær. Det sies videre i pressemeldingen at oppkjøpet er med på restyrke Helly Hansens ambisjoner i det britiske markedet, selskapets vekststrategi og at Helly Hansen får fornyet seg med Musto. Det skal fortsatt være adm. dir. for Musto, Peter Smith, som skal lede den britiske merkevaren, og han vil rapportere til Helly Hansens konsernsjef, Paul Stoneham. Han sier i pressemeldingen at Musto vil framskynde Helly Hansens langsiktige mål om å bli globalt ledende innen seiling, noe som matcher den norske merkevarens ledende posisjon innen profesjonell skiløping.

Ikonisk britisk merke
- Vårt fokus vil være å utvide Musto internasjonalt som et ikonisk britisk «lifestyle»-merke med solid teknisk seil-kredibilitet ved siden av Helly Hansen. De to merkevarene er sterkt komplimentære og har en felles forståelse for seilermiljøet og et sterkt engasjement for å ta vare på havene våre, sier Paul Stoneham.