- Vi er stolte over å være den første norske
totalleverandøren av fiske- og friluftsutstyr som har blitt Miljøfyrtårn, sier
administrerende direktør Geir Mellum i Nordic Outdoor. Selskapet eier og
utvikler Sølvkroken, men fører i tillegg over 20 norske og internasjonale
merkevarer på både fiske og friluft.
Sertifiseringen gir bedriften konkrete verktøy for å jobbe
systematisk med miljøtiltak i hverdagen. For de ansatte betyr det blant annet
færre flyreiser, flere møter på Skype og kildesortering, tiltak som har vist seg å være relativt enkelt å gjennomføre.
I dag kan det aller meste av Sølvkroken-emballasjen kildesorteres. Men, ved siden av miljøvennlige og resirkulerbare materialer i
turutstyr, jobber bedriften med vannbasert impregnering uten fluorkarboner
og drivgasser. Fokuset er bra for bedriften som igjen kan legge trykk på sine
leverandører.
- Mange butikker foretrekker å kjøpe fra en forhandler som tenker
på miljøet i alle ledd av driften, det har vi allerede erfart. Derfor prøver også
vi å stille krav til våre internasjonale leverandører, forteller Mellum.
Men, jobben er ikke gjort med dette for miljøfyrtårnsertifisert får man være i kun tre år av gangen, da må den fortjenes på nytt.