Grønnere hverdag for friluftsleverandøren

Publisert: 06.09.2018 Forfatter: Birgitte Skjerven
Grønnere hverdag for friluftsleverandøren
Ordføreren i Arendal Robert Cornels Nordli overrekker det synlige beviset på at Nordic Outdoor er Miljøfyrtårn. Fra venstre og Geir Mellum i Nordic Outdoor. Foto: Bente J. Harstad/Nordic Outdoor.

Nordic Outdoor er blitt et Miljøfyrtårn – i korte trekk betyr sertifiseringen mer kildesortering og færre flyreiser for Arendalsbedriften.

- Vi er stolte over å være den første norske totalleverandøren av fiske- og friluftsutstyr som har blitt Miljøfyrtårn, sier administrerende direktør Geir Mellum i Nordic Outdoor. Selskapet eier og utvikler Sølvkroken, men fører i tillegg over 20 norske og internasjonale merkevarer på både fiske og friluft.
Sertifiseringen gir bedriften konkrete verktøy for å jobbe systematisk med miljøtiltak i hverdagen. For de ansatte betyr det blant annet færre flyreiser, flere møter på Skype og kildesortering, tiltak som har vist seg å være relativt enkelt å gjennomføre.

Miljøfokus i alle ledd

I dag kan det aller meste av Sølvkroken-emballasjen kildesorteres. Men, ved siden av miljøvennlige og resirkulerbare materialer i turutstyr, jobber bedriften med vannbasert impregnering uten fluorkarboner og drivgasser. Fokuset er bra for bedriften som igjen kan legge trykk på sine leverandører.
- Mange butikker foretrekker å kjøpe fra en forhandler som tenker på miljøet i alle ledd av driften, det har vi allerede erfart. Derfor prøver også vi å stille krav til våre internasjonale leverandører, forteller Mellum.
Men, jobben er ikke gjort med dette for miljøfyrtårnsertifisert får man være i kun tre år av gangen, da må den fortjenes på nytt.