Det viser kvartalsrapporten fra Amer Sports som ble lagt fram på fredag. Amer Sports nettosalg for første kvartal i år ble på 635,5 millioner Euro. I lokal valuta ble nettoøkningen på 11 prosent, mens den organiske veksten ble på 6 prosent. Det var i all hovedsak klær og sko som bidro til økningen.
Tøft marked
Til tross for et tøft marked, er det forventet at resten av 2016 blir som tidligere planlagt og at veksten fortsetter. Selskapet vil framover satse på fem områder. Det er klær og sko, USA, Kina «business to consumer» og digitale enheter og service.
- Disse fem områdene har allerede vist god vekst i så langt i år. Driftsresultatet var svært godt, og gjør det mulig å satse videre spesielt mot det digitale forretningsområdet i tillegg til «business to consumer», sier Heikki Takala, som er president og konsernsjef i Amer Sports.
Amer Sports har den siste tiden foretatt et par viktige oppkjøp for å konsolidere sin stilling inn mot sykkel.
Ned for vintersport
Ser man på de ulike segmente som Amer Sports opererer i, var det økning på alle felt, bortsett fra innen vintersport og sykkel. Nedgangen i kvartalet for vintersport ble på minus 6 prosent, og dette tilskrives de dårlige vinterforholdene de første månedene i år. Sykkel hadde en nedgang på minus 2 prosent i kvartalet.