En god vinter for sportsbransjen

Publisert: 10.01.2019 Forfatter: Birgitte Skjerven
En god vinter for sportsbransjen
I uke 52 (inkludert nyttårsaften) økte kjøpesentrene salget med 9,2 prosent sammenlignet med fjoråret, viser tall fra Kvarud Analyses julehandelsindeks, som er basert på tall fra 190 kjøpesentre landet rundt.

Omsetningen i julehandelen tok seg kraftig opp den siste uken før jul, viser tall fra Virke. Sportskjedene melder om en moderat vekst sammenlignet med fjorårets julehandel. Men at det i det hele tatt er vekst mot knallåret 2017, er sportskjedene fornøyd med.

-Mye tyder på at ønsker om ullundertøy, klær og utstyr til ski var en årsak til det gode julesalget, sier Trond Evald Hansen, administrerende direktør i Norsk Sportsbransjeforening.
Snø på sentrale Østlandet er alltid gode nyheter, og vil være positivt for bransjen utover julerushet i desember.

Økende interesse for alpint

Tall fra ALF, Alpinanleggenes Landsforening, tyder på at det er en økende interesse rundt alpinsegmentet. ALF melder om rekordgodt salg av heiskort, med syv prosent vekst fra sesongstart til nyttår sammenlignet med fjoråret.

Flere av bransjens aktører som operer i alpinsegmentet bekrefter bilde av et oppsving i alpinmarkedet. Det selges godt med bakkeski, randonee ski i tillegg til utstyr som alpinistene bruker for å få gode og trygge aktivitetsopplevelser.
-Vi regner at det selges jevnlig omlag 100 000 par alpinski hvert år. Dette antallet som har ligget stabilt gjennom flere år, men nå ser det ut til å øke noe, sier Hansen. 

Marka lokker

Salget av langrennsski har også fått en fin start på sesongen. Snøen kom på sentrale Østlandet før jul, og det ble solgt godt med ski tidlig på vinteren. De siste årene har markedet for felle-ski vokst voldsomt. Hansen forteller at det i 2017/18 sesongen ble solgt ca. 370 000 par langrennsski, og at av disse var ca. 75 prosent med feller.

Også denne sesongen ser det ut til at det selges flest felle-ski, men spesialistforretningene melder om større salg av smørbare ski igjen. Mange opplevde nok gjennom fjorårets vinter at kaldt og stabilt skiføre inviterer til bedre skiopplevelser med blå extra under skiene, sier Hansen.

God utvikling for alle bransjer

Butikkhandelen økte med til sammen 9,4 prosent de to siste ukene i fjor, noe som i stor grad skyldes en ekstra handledag i forhold til i 2017. Ifølge tall fra Kvarud Analyses julehandelsindeks, basert på tall fra 190 kjøpesentre landet rundt, hadde blant andre sportsbutikkene en omsetningsøkning på rundt 9 prosent.

Mer netthandel

Samtidig med at omsetningen i kjøpesentrene har noe svakere vekst i desember enn antatt, melder Posten om «all-time high» for pakker i Post i butikk.
– Tallene fra Posten tyder på at stadig flere handler julegavene på nett. Vi vet at veksten i denne kanalen vokser i rakettfart, og at det er mye som tyder på at mange gjorde julehandelen hjemmefra, konkluderer Bror William Stende, direktør Virke Faghandel.